Rune Østbø begynner å miste troen på at han noengang får tilbake de 9.477 kronene han betalte for to billetter. Foto: Per Ervland
Rune Østbø begynner å miste troen på at han noengang får tilbake de 9.477 kronene han betalte for to billetter. Foto: Per ErvlandVis mer

- Jeg vil advare andre

Rune Østbø kjøper aldri billetter gjennom Euroteam igjen.

Helt siden 25. august i fjor har Rune Østbø blitt lovet refusjon av to konsertbilletter han kjøpte hos billettformidleren Euroteam. Østbø hadde kjøpt billetter til den avdøde Michael Jacksons turné og betalte tilsammen 9.477 kroner til Euroteam for to billetter til konserten som skulle finne sted i London.

Michael Jackson døde som kjent i juni i fjor, men fortsatt venter Rune på pengene han la ut for billettene.

- Vil advare andre

- Kona er stor fan av Michael Jackson, så vi lette etter billetter på nettet og fant billetter hos Euroteam til konserten i London.

Rune forteller at de allerde like etter kjøpet fant negativ omtale om Euroteam på Internett, og at de begynte derfor å lure på om de noen gang ville få billettene.

- Men Euroteam selger jo massevis av billetter, og til slutt fikk vi snakke med en ansatt som forsikret oss om at billettene ville komme.

I mellomtiden døde imidlertid Jackson. Mens turnéarrangøren garanterte full refusjon av billettutgiftene og tusenvis av fans fikk tilbake pengene sine fra diverse billettselgere, har Rune hatt en lang, og så langt resultatløs, dialog med Euroteam hvor de har lovet å overføre pengene. Både i september og oktober lovte Euroteam at pengene var på vei.

Det ville kun være snakk om kort tid.

Ventet i fem måneder: Refusjon av penger som kunden har krav på, er tydelig ikke en høyt prioritert oppgave hos Euroteam. Vis mer

Artikkelen fortsetter under bildet.

Vil prøve å skynde seg

17. september skriver Euroteam at de startet refundering av billettene fra og med 25. august, men at de på grunn av sine mange kunder vil måtte bruke tid på prosessen. De kan derfor ikke oppgi noen eksakt dato eller deadline for overføringen.

I oktober purrer Rune Østbø på nytt, og den 21. oktober får han beskjed om at refusjonen er bekreftet og vil fortsette gjennom systemet og til Runes konto. Det vil imidlertid fortsatt kunne ta noen uker:

    We will do our best to hurry up the process but please note that it will take a minimum of a few weeks.
Fire måneder senere har Rune imidlertid ikke fått et øre refundert.

Nå vil de betale

Men omtrent to timer etter at DinSide tar kontakt med Euroteam, sender de imidlertid en mail til Rune Østbø der han blir lovet at pengene skal komme inn på konto.

I DAG VIL DE BETALE: Kort tid etter at DinSide tok kontakt, sendte Euroteam en ny e-post til Rune. Vis mer


- Dette kan jo ikke være en seriøs praksis, sier Rune, som understreker at han ennå ikke har fått pengene, bare et nytt løfte om at de skal være på vei. Han hadde nærmest avskrevet å få tilbake pengene og tror det ikke før han ser det på kontoutskriften.

- Jeg regner ikke med at dette gjelder bare meg. Det er sikkert flere i samme situasjon, sier han til DinSide.

- Pengene er på vei

- Refundering har tatt lenger tid en tiltenkt, og det er bare å beklage, skriver Andreas Gyrre i Euroteam til DinSide.

Han forteller at det ikke er mange refunderinger igjen vedrørende Michael Jackson, og at de som gjenstår kommer av kreditkort som har utløpt, blitt meldt stjålet og så videre.

- Vi kan ikke refundere til inaktive kort. Da trenger vi bankdetaljer, og det tar også tid å fremskaffe. Samtidig vil vi forsikre oss at vi refunderer til korrekt person, skriver Gyrre i en e-post.

- Beklageligvis har de som har ropt høyest, blitt prioritert slik at andre stilletiende ikke har fått den oppmerksomheten de rettmessig fortjener. Det er det bare å beklage, skriver Gyrre.

Han skriver videre at det er helt trygt å bestille billetter hos Euroteam.net, og at selskapet alltid vil betale tilbake om noe uforutsett skulle skje.

Medietrykk som virker:

  • CDon snudde etter påtrykk fra DinSide
  • L'Easy lovet å rydde opp da DinSide banket på