TOMT HULL: Slik ser skjermene utenfor Peppes Pizza på Oslo S ut nå. Kameraene, som ble brukt til å analysere fjesene til dem som sto foran skiltet, er nå fjernet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
TOMT HULL: Slik ser skjermene utenfor Peppes Pizza på Oslo S ut nå. Kameraene, som ble brukt til å analysere fjesene til dem som sto foran skiltet, er nå fjernet. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Peppes Pizzas overvåkningsreklamer er fjernet

- Jeg synes det er skummelt

Forbrukerombudet ble overrasket over at ansiktsanalyse ble brukt på reklameskilt i Oslo. Og folket er skeptisk.

Dinside avslørte i går hvordan reklameskilt for Peppes Pizza på Oslo S analyserte potensielle kunder med kameraer.

Var det en mann foran skiltet, skulle det bli reklamert for kjøttprodukter. Var det en kvinne, ble det vist sunnere alternativer.

Samme dag som vår artikkel ble publisert, og spredd gjennom blant annet sosiale medier og TV 2, ble kameraene fjernet.

- Vi skulle ta ned videosensorene denne uka, så det er ikke noe dramatikk i dette, hevder markeds- og kommunikasjonsansvarlig Jørn Olsen i leverandøren ProntoTV overfor Dinside.

- Mener du virkelig at det var helt tilfeldig at kameraene ble fjernet nøyaktig samme dag som artikkelen kom ut?

- Det var bare videosensorene vi skulle teste. Testperioden var planlagt å være ferdig denne uken, så dermed har de blitt tatt ned, gjentar Olsen, som med «videosensor» mener kamera.

Ombud: «Skummelt»

- Jeg visste ikke at slikt fantes i dag, så jeg ble overrasket, innrømmer forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til Dinside.

- Helt personlig synes jeg det er litt skummelt, men det er ikke sikkert det er retningsgivende for meg som forbrukerombud, påpeker hun.

For det hun som forbrukerombud først og fremst må tenke på, er hvorvidt slik reklame kommer på kanten av markedsføringsloven, som hun håndhever. Og det kan den.

  • Haugseth er opptatt av hvordan forbrukere skal forholde seg til markedet når du ser en annen reklame enn henne. Dette kan utfordre forbrukernes rett til å «orientere seg i markedet», som markedsføringsloven sier.
  • Dette blir spesielt aktuelt om butikker begynner å gi forskjellige grupper mennesker forskjellige priser. Forbrukerne skal kunne «enkelt sammenligne priser», krever loven.
  • Andre problemstillinger Haugseth ser for seg, er blant annet trusselen mot personvernet og potensialet for diskriminering. Problemstillinger også ombudet kan bli involvert i.

Når hudfargen bestemmer

OVERRASKET: Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth sier at hun ble overrasket over Peppes-reklamene, samtidig som hun har ventet seg utviklingen. Foto: Kimm Saatvedt / Forbrukerombudet Vis mer

- Næringslivet må tenke på om de trår over en grense, som kan slå tilbake på dem. Å gå i byen og føle seg overvåket av Peppes Pizza er kanskje ikke en god følelse for forbrukerne, sier forbrukerombud Haugseth.

Peppes-reklamen logget kjønn og alder. Men systemet ProntoTV brukte, Kairos, skryter av at de også er flinke på å analysere de kaller etnisitet.

HVIT: Her har Kairos vurdert blant annet hudfarge og ansiktsform, og falt ned på at vi hører hjemme i kategorien «hvit». Skjermdump: Ole Petter Baugerød Stokke / Kairos.com Vis mer

«For eksempel kan en butikk utvikle mer relevante og personlige beskjeder i butikken til hver enkelt kunde. Eller et sminkemerke foreslå produkter spesifikt til kundens ansiktsform og hudfarge», skriver Kairos om mulighetene, som ProntoTV påpeker at de ikke har brukt.

Men Haugseth, som kommer fra en jobb i Likestillings- og diskrimineringsombudet, frykter at slike muligheter kan reise spørsmål om diskriminering i framtida.

- Og hva synes du egentlig om at menn skal få biffreklamer, mens kvinner skal få reklame for salat?

- Jeg synes ikke det er helt greit. Det blir veldig kjønnsstereotypt. Jenter kan ha lyst på biff, gutter på salat, og jeg tenker at det er relativt unødvendig.

FOLKETS MENING: Slik svarte nordmenn i 2013 på om de ville likt at butikker analyserte fjes for målretta reklame. Dette var før vi hadde sett noe særlig bruk i praksis. Grafikk: Datatilsynet Vis mer

67 prosent negative

Datatilsynet ga i fjor ut rapporten «Sporing i det offentlige rom». Her så tilsynet for seg hvordan fjesanalyse kunne gi målretta reklameskilt, før de så praktisk bruk av teknologien i bybildet.

Tilsynet skrev da at «personvernkrenkelsen er større enn for vanlig kameraovervåking», da individet ikke bare blir filmet, men også analysert.

Datatilsynet laget også retningslinjer for «intelligent videoanalyse», og konkluderte med at det «normalt ikke tillatt å overvåke med kamera for å samle inn kundedata», samt at det i så fall måtte skiltes godt.

Seniorrådgiver Stian D. Kringlebotn i Datatilsynet ville ikke konkludere om lovligheten av Peppes-reklamene overfor Dinside, men viser til interessante tall fra Personvernundersøkelsen 2013.

Da ble 1.501 nordmenn spurt om hvordan de stilte seg til framtidsvisjonen «at videoopptak av deg i en butikk blir analysert slik at en skjerm i butikken viser reklame som passer ditt utseende, kjønn og alder».

Hele 67 prosent svarte at de var negative til slik overvåkning.