<b>SURE PENGER: </B>Jeg forstod ikke at abonnementet hadde bindingstid, og måtte egentlig betale 400 kroner for å slippe unna. Takket være klaging slapp jeg unna. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / ADOBE
SURE PENGER: Jeg forstod ikke at abonnementet hadde bindingstid, og måtte egentlig betale 400 kroner for å slippe unna. Takket være klaging slapp jeg unna. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / ADOBEVis mer

Jeg klagde på bindingstida til Adobe, og vant 400 kroner

Kommentar: Selv om det stod i Creative Clouds vilkår, som jeg aldri leste.

Her er den vanlige framgangsmåten for å avbryte et abonnement på en nettjeneste:

  1. Logge seg på nettsida.
  2. Trykke på «avbryt abonnement».
Nylig gikk jeg inn på Adobe.no for å følge denne oppskriften, da jeg ikke lenger ville abonnere på deres Creative Cloud-tjeneste for programmet Photoshop. Jeg logget på, fant avbryt-knappen, trykket og fikk dagens første overraskelse.

- Det var leit å høre du ikke vil være vår kunde lenger. Men du må ta kontakt med kundeservice for å kansellere abonnementet, sa nettsida.

Jeg skjønte raskt at jeg ville få problemer. Men jeg vant, og vil gjerne vise deg hvordan.

LES OGSÅ: Dette er Creative Cloud – nå skal du leie programmer

TOK TID: Jeg hadde en lang prat med Adobe. Men det var så absolutt verdt pengene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


«Du har bindingstid!»

- Jeg sjekka og ser du har et årlig Creative Cloud-abonnement. Om du vil kansellere dette under bindingstida, må du betale 50 prosent av de gjenværende månedene, sa kundeservice-arbeideren Rakesh jeg fikk snakke med i chatten.

Abonnementet mitt kosta 94 kroner måneden, og Adobe ville derfor ha 422 kroner for å slippe meg løs før året var omme.

- Oj, wow, et øyeblikk, skrev jeg, trakk pusten dypt og telte til ti.

Saken var nemlig dette: Jeg kunne på ingen måte huske å ha takket ja til noe bindingstid.

LES OGSÅ: TV-reklamene hysjet ned bindingstida

Hvor godtok jeg dette?

Ja, abonnementet het «ettårsplan med månedlig betaling», som burde gitt meg et hint. Men man har valget mellom dette eller betale hele året på én gang, og jeg valgte månedlig betaling nettopp fordi jeg visste at jeg ikke kom til å trenge tjenesten i et helt år.

Jeg forklarte dette til Rakesh, og ba han forklare meg nøyaktig hvor jeg hadde godkjent en ett år lang bindingstid.


- Ole, vennligst sjekk bekreftelses-e-posten du fikk etter at du inngikk abonnementet, svarte han.

I den, som du altså får etter at du har handlet, står det ganske riktig i grå skrift nederst at «hvis du avbryter etter 14 dager, blir du belastet 50 prosent av den gjenværende kontraktsforpliktelsen».

LES OGSÅ: Husker du rabalderet rundt HBO sine bindingstider?

God dag, mann økseskaft

- Men dette kom uansett etter at jeg betalte, så spørsmålet mitt består: Hvor ble dette fortalt meg før jeg inngikk abonnementet? Norsk lov krever at dere gjør dette klart før avtaleinngåelsen, skrev jeg til Adobe-arbeideren.

- Vennligst trykk her for å se våre kanselleringsregler, svarte han.

- Kan du vennligst svare på mitt enkle spørsmål? Hvor fortalte dere meg dette før jeg handlet?

- Adobe sender alltid ut en bekreftelsesmelding når du handler, som forteller om dette. Jeg ber om at du sjekker den, gjentok han seg selv.

- Men da er det jo for seint, da har man jo allerede inngått abonnementet! Så nok en gang: Hvor og når godtok jeg bindingstida?

- Kunder må kontakte oss før de inngår abonnementet, eller sjekke vilkårssidene våre, svarte Rakesh.

- Vel, sir, om så er tilfellet, bryter dere norsk lov, konkluderte jeg.

LES OGSÅ: Jarle leste ikke den lille skriften og måtte betale 6.343 kroner for «no show», uten å få noe som helst

Slik vant jeg

Har du noen gang inngått bindingstider uten å vite det? (Avsluttet)
Ja(57%) 504
Nei(43%) 375
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Jeg skal komme til poenget: Til slutt fikk jeg plutselig beskjed om at abonnementet kunne kanselleres likevel, uten noe bruddgebyr. Og jeg er ganske sikker på at dette var de viktigste grunnene:


  1. Jeg ga meg ikke. Gang på gang ser vi i Dinside hvordan det å i det hele tatt gidde å ta en diskusjon gir resultater. De fleste selskaper vil unngå krangler.
  2. Jeg diskuterte hele tida det samme, konkrete poenget. Ved å holde meg til ett konkret poeng som Adobe helt åpenbart ikke hadde et godt svar på, vant jeg selve diskusjonen. Det gjør det enklere å også vinne saken.
  3. Jeg viste til det norske lovverket. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke husket konkret hva lovene sier om bindingstider, men jeg husket hovedpoengene. Og jeg gjorde det tydelig for Adobe at jeg mente de brøt loven, om de ikke kunne fortelle meg det motsatte.
  4. Jeg fortalte at jeg er en god kunde. Jeg hadde nettopp kjøpt Adobes Elements-pakke til 787 kroner, som var grunnen til kanselleringen. Selskaper liker av åpenbare grunner gode kunder, og vil beholde dem.
  5. Jeg var bestemt, men høflig. Å rent ut krangle fungerer like dårlig i møte med medmennesker som med kundeservice. Er du saklig, er sjansen større for et saklig resultat.
LES OGSÅ: Slik fikk jeg tilbake pengene for forsinka bagasje

HER STÅR DET: Da jeg bestilte Creative Cloud-abonnementet må jeg ha trykket «Godta vilkår» på denne sida. Og i den grå skriften står bruddgebyret omtalt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Men hadde jeg rett?

Til slutt, en liten twist: Jeg tok feil. Det viste seg at jeg hadde godkjent en bindingstid. På sett og vis.

Adobe gjør det ikke akkurat soleklart, men når man går videre i Creative Cloud-bestillingen står det blant annet «med en ettårskontrakt», og den lille skriften under forklarer avbestillingsgebyret. Begrepet «bindingstid» nevnes aldri.

Jeg leste altså ikke den berømmelige lille skriften godt nok. Samtidig vitner hele problemstillingen om at Adobe heller ikke gjorde poenget i den lille skriften tydelig nok. Og det krever norsk lov at Adobe gjør.

Men jeg er ingen jurist, og skal ikke påstå at lover er brutt. Poenget er at jeg uansett klarte å diskutere meg ut av det. Og om du mener du har inngått bindingstider uten å vite det, kan du antakelig klare det samme. For vit dette: Det lønner seg alltid å klage.

LES OGSÅ: Gjensidige krevde at unge ringte dem for å få vite vilkårene