Har du lyst, men finner allikevel utallige unnskyldninger for å slippe å trene? Du er ikke den eneste. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Har du lyst, men finner allikevel utallige unnskyldninger for å slippe å trene? Du er ikke den eneste. Illustrasjonsfoto: ColourboxVis mer

Jeg kan ikke trene fordi...

Er du en av de som alltid har et påskudd på lager for å slippe å trene? Se her om det holder vann.

Ferien er over, og det er slutt på bekymringsfrie dager hvor du gjør det du vil, spiser det du vil og trener når du vil.

Mange av oss ser på den første tiden etter ferien som en ny, frisk start, med trening og et sunnere kosthold. Men mange av oss dropper treningen, skulle den minste ting komme i veien.

Så hva er en god unnskyldning, og hva er en dårlig unnskyldning? Er det bra å trene dagen derpå? Og hjelper trening mot menstruasjonssmerter?

Les også: Danker ut studiotrening

Vi har bedt spurt helse- og treningspedagog Kirsti Bjerkan om å kommentere de vanligste unnskyldningene våre for å se om de virkelig holder vann:

Jeg holder på å brygge på en forkjølelse

Bjerkans kommentar: Du kan gjerne ta en treningsøkt hvis det er en lett forkjølelse. Intensiteten på treningen styrer du etter hvordan du føler deg. En lett treningsøkt kan føles godt – etterpå! Har du feber eller en infeksjon i kroppen og har smerter i muskulatur/ledd, skal du ikke trene. Føler du for en liten spasertur, kan det gjøre godt.

Hjelper det å trene når du har bakrus? Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer


Jeg er i bakrus

Bjerkans kommentar: Det beste for deg er kanskje nettopp å komme seg ut i aktivitet - få deg litt luft. Men unngå å planlegge kvalitetstrening etter en kveld du har drukket alkohol.

Jeg har menstruasjonssmerter

Bjerkans kommentar: Før du bruker dette argumentet for ikke å trene, bør du teste ut hvordan en treningsøkt påvirker deg når du har menstruasjon. Enkelte opplever at aktivitet kan redusere smertene.

Les også: Derfor får du vondt i puppene npår du trener

Jeg har akkurat spist

Bjerkans kommentar: Det handler om planlegging. Det bør gå en til to timer fra du har spist til du trener. Jo hardere treningsøkten er, desto lenger tid vil du trenge (litt avhengig av type aktivitet). Du kan løse dette ved å innta et mindre mellommåltid – ta en treningsøkt og heller spise mer etter at treningen er avsluttet.

Jeg rekker ikke å trene en hel time

Bjerkans kommentar: Hvem har sagt du må trene en hel time? Du kan få god effekt også hvis du trener mindre enn en time. Trener du ”smart”, kan 30 minutter gi deg mye. Intervalltrening og styrketrening kan anbefales!

Les også: Denne mobilen er en treningstyrann

Det er for varmt ute

Bjerkans kommentar: Kan du trene innendørs, eller kan du vente til senere på dagen? På varme dager bør du planlegge en treningsøkt på morningen eller senere på kvelden. Det vil kunne være en fin start eller avslutning på dagen. Dagene fremover vil trolig ikke bli de varmeste, så det er gode muligheter for flere treningsøkter i tiden som kommer!

Det er for kaldt ute

Bjerkans kommentar: Det skal være ganske så kaldt før du bør holde deg innendørs. Kom deg ut eller finn tilbud om inneaktiviteter i nærheten av der du bor eller jobber. Skal du trene ute, bør du unngå å kle på deg for mye - vær heller forberedt på å fryse litt de første minuttene. Når du kommer i gang og blir god og varm opplever du treningsøkten som helt topp! Er det svært lav ute-temperatur bør du vurdere en innendørsaktivitet eller en tur til svømmehallen. Du bør unngå å puste inn mye kald luft, dvs. unngå langvarige og harde treningsøkter.

Jeg har null motivasjon

Bjerkans kommentar: Hva må til for at du skal bli motivert? Har du tidligere opplevd positive effekter av trening du har gjort? Bruk tidligere erfaringer, finn aktiviteter du liker å gjøre, unngå å ha for høye ambisjoner, avtal med en eller flere andre (hjelp hverandre) og registrer effekter du får av treningen (akutt og på sikt).

Hunden har spist opp treningsskoene mine

Bjerkans kommentar: Det er på tide at du kjøper deg nye sko. Plasser de på et sted hunden ikke får tak i de! Dessuten trenger hunden mosjon – du har en ”treningspartner” som vil glede seg til hver treningstur.

Trening er viktig når du er gravid. Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer


Jeg er gravid

Bjerkans kommentar: Hvis du er frisk, bør du trene og være fysisk aktiv når du er gravid. Blodsukkeret ditt vil reguleres bedre og det kan ha positiv effekt på barnet. Underveis i svangerskapet vil du merke at noen aktiviteter kanskje må begrenses eller du må finne andre aktiviteter å gjøre. Mange steder har gode tilbud til gravide – undersøk hva som finnes der du bor eller jobber. Klarer du å holde deg aktiv og i god form under svangerskapet, vil du trolig oppleve å ha mer å gi under fødselen.

Jeg har ikke tid

Bjerkans kommentar: Dette er det argumentet flest bruker for ikke å trene. Mange føler det er mye annet som må bli gjort før en prioriterer litt tid på deg selv. Tenk på at du trolig vil orke å gjøre mer av andre ting hvis du har overskudd og føler deg i god form. Du må ville prioritere tid til trening (se under punktet om motivasjon). Vil du komme i gang med trening, men bruker argumentet at du ikke har tid, må du gjøre en omprioritering.

Les også: Slik får du stålkondis

Tenk over hva du bruker tid på, eller om du kan la treningen inkluderes i de andre aktivitetene du gjør i løpet av en dag. Henter du barn i barnehagen, kan du kanskje bruke hjemturen som en treningsøkt. Å trille barnevogn (gjerne oppoverbakke) er tungt, og en flott aktivitet. Tar du buss, trikk eller t-banen til jobb, kan du legge inne en økt før du kommer hjem.

Husk å ha på deg klær og sko som er behagelig å bli svett i, og spis et mellommåltid en til halvannen time før du reiser hjem. Kan du sykle eller gå til jobb, ligger mye til rette for at du kan komme i gang. Start med et par dager i uken. Utvid antall dager etter hvert hvis du ønsker det. Har du en partner bør dere gi hverandre tid til å trene eller tren sammen. Støtt og motiver hverandre til å trene regelmessig. La helgedagene bli aktivitets/treningsdager - har du familie, bør du/dere velge aktiviteter alle kan være med på.