MANGE POSITIVE EGENSKAPER: Jasmin skal kunne hjelpe mot stress, angst, depresjon, trøtthet, og menstruasjonssmerter. Forskere mener at jasmin fungerer bedre enn valium, og at det er et bedre alternativ siden det er naturlig og ikke avhengighetsskapende. Foto: Wikipedia
MANGE POSITIVE EGENSKAPER: Jasmin skal kunne hjelpe mot stress, angst, depresjon, trøtthet, og menstruasjonssmerter. Forskere mener at jasmin fungerer bedre enn valium, og at det er et bedre alternativ siden det er naturlig og ikke avhengighetsskapende. Foto: WikipediaVis mer

Jasmin er bedre en sovemedisin

Duften fungerer omtrent som valium.

Søvn er noe vi alle trenger. Eksperter anbefaler at du setter av syv timer på puta hver natt, men det er heller ikke bra å sove for lite eller for mye.

Søvnproblemer er plagsomt for dem som lider av det, og bivirkningene er mange. Du kan blant annet bli overvektig, eller øke risikoen for sykdom. For lite søvn knyttes også til økt risiko for høyt blodtrykk, hjertesykdom, diabetes og kreft.

Har du problemer med å sove? Da kan det være lurt å prøve jasmin, ifølge tyske forskere.

Ta testen: SOVER DU NOK?

Musene ble stille og rolige:

Forskere fra Heinrich Heine University og Ruhr University mener nemlig at duften fra blomstrende sjasmin kan berolige, lindre angst og gjøre deg trøtt. De skal nå ha tatt patent på oppdagelsen, skriver forskning.no

Studien er publisert i «Journal of Biological Chemistry».

Forskerne kom frem til resultatene ved hjelp av mus. Først ble boksen musene satt i fylt av velduftene sjasminlukt. Da konsentrasjonen nådde et visst punkt, oppdaget forskerne at musene ble veldig rolige og satt stille i et hjørne av boksen.

Så ble musenes nerveceller målt, siden det styrer døgnrytmen i musehjernen. Resultatene viste at sjaminduften har samme effekt som vanlige angstdempende og beroligende legemidler.

Les også: Lite søvn = tidlig død

Like sterk som sovemiddel

Dette konkluderte forskerne med: både duftene «Vertacetal-coeur» og den kjemiske sammensetningen PI24513, som også finnes i sjasminduft, har de samme molekylære mekanismene. De skal også være minst like sterke som vanlige barbiturater, benzodiazepiner og propofol.

Ifølge Lommelegen.no har barbituratene angstreduserende, nerveberoligende, søvnfremkallende og krampestillende effekt. Disse preparatene er mindre vanlige i dag, og brukes i hovedsak til narkose og behandling av epilepsi.

Propofol brukes ofte som innsovningsmiddel ved start av anestesi ved operasjoner.

Les også: Tror du også på disse søvnmytene?

Vær forsiktig med sovetabeletter

Lommelegen.no råder folk til å unngå sovetabeletter. Det er fordi det er mange problemer som er forbundet med bruk av disse.

Sovetabeletter fører ikke til normal søvn, i tillegg virker de vanedannende. Etterhvert vil du venne deg til pillen og stadig behøve større doser for at de skal virke. De kan også medføre fare dagen etter, spesielt dersom du skal kjøre bil. Det aller beste er å diskutere søvnproblemet med legen din før du bestemmer deg for å ta sovepiller.

Det har lenge vært kjent at jasminolje virker beroligende. De gamle grekerne brukte blant annet jasmin i aromaterapi, ifølge Telegraph.co.uk

Navnet Jasmin betyr «en gave fra Gud» på grunn av den intense blomsterduften.

Les også: Bør kjæledyret få sove i senga di?

Dette kan du gjøre for å sove bedre:

  • Begrens søvnen til én - maksimalt to - perioder i døgnet.
  • Stå opp til omtrent samme tid hver dag. Selv om du kom deg sent i seng kvelden før, og selv om du har hatt vanskelig for å sove. Det virker nok nådeløst, men om kvelden vil du være trøtt, kanskje trøtt nok til å sove natten gjennom. Når du har klart å holde ut slik i mange nok dager får du regulert rytmen inni deg så du blir søvnig og våken til de riktige tidene.
  • Mosjoner litt hver dag, men ikke like før du skal legge deg.
  • Sørg for mørke og ro på soverommet.
  • Spis litt, men ikke for mye kveldsmat.
  • Unngå kaffe, te og cola de siste fire timene før sengetid.
  • Ikke bruk alkohol som sovemiddel.
  • Vent med å gå i seng til du er trøtt. Slapp av før du skal sove.
  • La soverommet være reservert for søvn og sex. Sex kan imidlertid både fremme og hemme søvntrangen. Menn sover som regel godt etter sex, mens kvinnene ofte kan kvikne til. Ikke bruk soverommet som hobbyrom, kontor eller tv-stue.
  • Unngå regelmessig bruk av sovemidler.
  • Prøv å lese i en virkelig kjedelig bok. Slukk lyset når du merker at øyelokkene blir tunge. Hvis du ikke har sovnet i løpet av en halv time skal du stå opp igjen. Sett deg i en stol, les litt, slapp av, og legg deg igjen etter en halv times tid.
  • Dersom partneren snorker, er det bedre å sove hver for seg enn å lide av kronisk søvnmangel!