<b>SYNSKE MEDARBEIDERE: </B>Når noen vet hva du skal si før meldingen er sendt, minner det om synske krefter. Krefter har Japan Photo hatt uten å si fra til kundene.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / ALL OVER PRESS
SYNSKE MEDARBEIDERE: Når noen vet hva du skal si før meldingen er sendt, minner det om synske krefter. Krefter har Japan Photo hatt uten å si fra til kundene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / ALL OVER PRESSVis mer

Japan Photo har synsk chat

Men sa ingenting til kundene. - Ikke optimalt, mener Datatilsynet.

Mange foretrekker å chatte med kundeservice. Det er et raskt og umiddelbart alternativ til e-poster og telefonsamtaler.

Men av og til går det for raskt.

- I går chattet jeg med kundeservicen til Japan Photo, og fikk svar på et spørsmål før jeg hadde trykket på sendknappen, forteller en overrasket Dinside-leser.

Det viser seg at Japan Photo har «synsk chat», og har holdt det skjult for kundene.

LES OGSÅ: Canal Digital beklager og fjerner sin synske chat, leste melding sint kunde aldri sendte

Er synsk chat problematisk?

(Avsluttet)
Ja(57%) 2157
Bare om det ikke opplyses(32%) 1221
Nei(11%) 426
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


«Les tankene!»

Synsk chat betyr at kundeveilederne kan lese hva du skriver før du sender meldingen. Hvert eneste tegn du skriver i tekstboksen sendes direkte inn til selskapet etterhvert som du skriver dem, og et trykk på sendeknappen angir bare at du ikke har mer å melde.

Dette betyr at tekst du angrer på og stryker før meldingen sendes, likevel kan leses av selskapet.

Systemet Japan Photo bruker reklamerer faktisk med å være nettopp «synsk». «Les gjestenes tanker» skriver ISL Online på sine nettsider. «Les teksten dine gjester skriver før de engang sender den over, og forbered svaret ditt på forhånd».

I en videopresentasjon kaller de det «kult» å kunne lese tekst kunden egentlig har slettet.

REKLAMERER: I denne demonstrasjonsvideoen blir det forklart hvordan selskaper kan lese tekst som kunden sletter. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


ADVARER NÅ: Her ser du hvordan Japan Photo nå varsler om den synske chatten. Men før Dinside begynte å jobbe med saken hadde vinduet ingen info om dette. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Skjult for kundene

Med mindre du selv var synsk, kunne du tidligere ikke vite at Japan Photo hadde slike krefter. Chatte-vinduet advarte aldri om hvordan systemet fungerte.

Men etter at Dinside-leseren og Dinside selv tok kontakt med selskapet, har de lagt til følgende tekst når du starter en chat:

«Vi gjør oppmerksom på at for å yte deg best mulig kundeservice og redusere vår responstid på chatten, så kan vi se hva du skriver før du trykker på send-knappen.»

Dinside har lenge forsøkt å få Japan Photo til å kommentere saken, uten hell.

LES OGSÅ: Norske selskaper lagrer chattene dine uten å fortelle deg det

Kritikk fra Datatilsynet

- IKKE OPTIMALT: Fagdirektør Atle Årnes i Datatilsynet synes i det minste selskaper må si fra om synske krefter. Foto: DATATILSYNET Vis mer



Det er nå ett år siden Dinside først viste hvordan norske selskaper bruker slik synsk chat. Og hvordan mange også lagret samtalene uten å fortelle deg det. Datatilsynet mente sistnevnte kunne være ulovlig.

Tilsynet er ikke like kritisk til synsk chat, men som fagdirektør Atle Årnes sier til Dinside:

- Dette gir ikke akkurat optimalt personvern.

Det viktigste for Årnes er at selskapene advarer kundene om hva som foregår. Slik Japan Photo gjør nå.

- Siden internettbrukere generelt er vant til at meldinger og kommentarer for de fleste tjenester først sendes når man trykker «send», så blir det uoversiktlig når noen velger andre løsninger, mener Årnes i Datatilsynet.

LES OGSÅ: Dinside testet chat mot telefon – hva gir best kundeservice?