Jakter på sommer-figuren

Nordmenns jakt på bikiniformen er i gang for alvor. De fire siste ukene har salget av slankeproduktet Nutrilett økt med 51 prosent i forhold til i fjor.

De fire siste ukene har omsetningen av ulike Nutrilett-produkter økt fra 1,8 millioner til 2, 8 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor, viser tall fra ACNielsen.

De produktene som øker mest er de nye drikkeklare shakene og måltidsertatterne fra Nutrilett. Hittil i år har blitt solgt nesten 58.000 flere enheter enn i fjor.

- Det går ikke en dag uten at vi leser eller hører om vektkontroll, kosthold og helse i mediene. Aldri har fokuset vært større. Det siste oppsvinget i salget er nok et resultat av at stadig flere ønsker en effektiv måte å gå ned i vekt på. De trenger rett og slett en kickstart på slankekuren, sier Leigh Cox Danielsen, nordisk produktsjef i Collett Pharma til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Selskapet distribuerer Nutrilett og andre kostholdsprodukter til det nordiske markedet.

Måltidserstattere med lavt kaloriinnhold og lav glykemisk indeks, er en trend som startet i USA.

- De nye Nutrilett-produktene med lav glykemisk indeks gir en metthetsfølelse som varer lenger. De passer derfor til folk som ønsker mindre karbohydrater i dietten. Mat med lav glykemisk indeks gir et jevnere blodsukkernivå og dermed mindre behov for småspising, sier Danielsen.

Glykemisk indeks er en indikasjon på hvordan mat påvirker blodsukkeret. Mat som inneholder proteiner og fett har ingen glykemisk indeks-verdi, fordi fett og proteiner påvirker blodsukkeret svært lite. Mat som inneholder karbohydrater vil derimot gi blodsukkerstigning etter et måltid.

Mozon.no, 15.06.2005