Ja-mat fra morgen til kveld

All informasjonen er hentet fra nettsidene til Sosial- og helsedirektoratet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Frokost:

  • Få i deg næring om morgenen. Et glass juice eller skummet melk, et halvt eple eller noen skjeer yoghurt er bedre enn å hoppe over frokosten .
  • Spis grovbrød, det er rikt på fiber.
  • Pålegg: Rent kjøttpålegg eller fiskepålegg, magre og halvfete oster, grønnsaker og egg.
  • Vær kritisk til frokostblandinger. Mange av dem inneholder mye sukker og fett. Les innholdsdeklarasjonen så du vet hva du spiser

Tips til middag

Velg magert kjøtt og fjærkre. Alle typer rent kjøtt inneholder lite fett, men tenk også på hvordan du lager maten.

Kokt, grillet og ovnsstekt mat er å foretrekke framfor stekt mat. Et unntak er wok-mat som også er stekt mat, men hvor det skal brukes lite fett i tilberedningen. La mesteparten av tallerkenen fylles med mye grønnsaker og poteter eller ris og en mindre andel fisk/kjøtt.

  • Drikk gjerne et glass vann før hvert måltid
  • Begynn middagen med en liten salat
  • Ha alltid grønnsaker med i middagen
  • Spis mye poteter, det gir C-vitamin, stivelse, fiber og lite kalorier
  • Spis fisk flere ganger i uken
  • Tilbered kjøttet med fettet på, det gir bedre smak, men skjær av det synlige fettet når maten er ferdig

Tips til mellommåltid & snacks

  • Ha oppskårne grønnsaker og frukt lett tilgjengelig som snacks framfor chips, peanøtter eller sjokolade
  • Eple, banan, pære og appelsin er velegnet som mellommåltid eller dessert, og de er lette å få tak i hele året
  • Lett-yoghurt med eller uten frukt er et fint mellommåltid eller dessert
  • Rosiner og tørket frukt er bedre enn sjokolade og karameller
  • Kunstig søtede pastiller og tyggegummi gir lite energi
  • Popcorn er bedre enn potetchips
  • Saltstenger er bedre enn potetchips
  • Lettpotetchips er bedre enn vanlig potetchips
  • Peanøtter med skall er bedre enn ferdig skrelte
  • Kjøp små poser snacks, det blir tomt uansett hvor mye du kjøper

Tips til drikke

  • Bruk vann som tørstedrikk nummer en. Drikk så mye du orker, gjerne to til tre liter per dag.
  • Melk er rikt på kalsium, men unngå fettet ved å drikke skummetmelk
  • Appelsinjuice gir like mye kalorier som brus eller saft, men inneholde mange viktige næringsstoffer som ikke finnes i brus og saft
  • Drikk te uten sukker og melk
  • Drikk filter- eller pulverkaffe framfor kokekaffe, som gir økt risiko for hjerte-karsykdommer