Foto: Panther Media
Foto: Panther MediaVis mer

Ja, du kan ta igjen søvn

Men du må bruke to netter på det.

Gjeeesp!

Ble de lite søvn denne uka? Henger øynene som på en St. Bernhardshund? Det er faktisk mulig å ta igjen det tapte. Men en dag er dessverre ikke nok, ifølge BBC News.

Dersom du har hatt noen netter med bare fire timers søvn, kan du ikke regne med at ti timers søvn vil gjøre det godt igjen. Det har forskere ved University of Pennsylvania School of Medicine kommet frem til.

Les også: Syv timers søvn er nok

Fikk lite søvn

Forskerne testet ut søvnen til 159 testdeltakere.

Alle deltakerne fikk først to netter med ti timers søvn. Følgende fem netter fikk de beskjed om å sove mellom klokken 04.00 og 08.00, altså knappe fire timer.

Etter fem dager med lite søvn, fikk de endelig lov til å sove ut i varierte lengder.

Les også: Lite søvn = tidlig død

Jo mer søvn, jo bedre resultat

Hver eneste morgen måtte deltakerne gjennom en rekke tester, som varte i to timer. En gruppe på 17 personer fikk sove 10 timer hver natt. Funksjonsevnen deres viste seg å kunne sammenlignes med de som fortsatt manglet søvn.

En natt med lengre søvn hjalp testpersonene med å gjøre det bedre på testene. Jo mer søvn, jo bedre gikk det.

Men reaksjonstiden til de som bare hadde sovet i 10 timer, var fortsatt lavere. Utmattelsesnivået og oppmerksomhetsgraden var fortsatt ikke blitt som normal.

Les også: Sov du nok i natt?

Påvirker konsentrasjonsevnene

Forskningsleder og lege, David Dinges, mener at det ikke er mulig å ta igjen tapt søvn på en natt.

- Livsførsel som fører til kronisk søvnbegrensning gjennom arbeidsuker og fridager, kan føre til at du får et stort underskudd på søvn, som igjen øker sannsynligheten for dårligere konsentrasjon og føre til flere feil, sier Dinges.

Han påpeker at restutisjonssøvn er viktig fordi kronisk søvnmangel går utover hjernekapasiteten.

Dinges har i tidligere forskning kommet frem til at det å sove seks timer i uken, eller mindre, har de samme negative effektene som to netter med søvnmangel.