Nå arbeides det med å få disse terminalene til å se mer like ut. Foto: DinSide/Colourbox.com
Nå arbeides det med å få disse terminalene til å se mer like ut. Foto: DinSide/Colourbox.comVis mer

Irriterer oss over ulike terminaler

Og det er kvinnene som er mest irriterte over en manglende standard, viser undersøkelse.

- Nordmenn irriterer seg over at bankkortterminalene vi bruker til daglig, ikke er like, forteller Marit Sæter, kommunikasjonssjef i Standard Norge.

Det er Standard Norge som har foretatt en ny undersøkelse i forbindelse med den internasjonale standardiseringsorganisasjonen (ISO) sin årlige generalforsamling som nå går av stabelen i Oslo.

Undersøkelsen viser blant annet at de ulike typene bankterminaler forårsaker irritasjon blant forbrukerne, som synes det hadde vært enklere å forholde seg til én type terminaler.

Halvparten av de spurte irriterer seg over at bankkortterminaler ikke er like fra butikk til butikk, og kvinner irriterer seg mer enn menn.

Se også: Ikke DRA kortet!

Vil ha felles løsninger

I dag er det ingen standard på om chipen skal være opp eller ned, eller om stripen skal være til høyre eller venstre. Det er heller ingen standard for hvor kortet skal puttes inn i terminalen, og på noen brukersteder, for eksempel bensinstasjoner, drar betjeningen selv kortet ditt for deg.

Hva mener du?

Irriterer du deg over manglende standard på bankterminalene? (Avsluttet)
Ja, det finnes altfor mange ulike typer.(38%)
Nei, dette klarer jeg ikke å irritere meg over.(36%)
Nei, det er aldri vanskelig å handle med kort.(20%)
Ja, det skaper lengre køer.(5%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Det er ikke alltid like lett å vite hvor du skal putte inn chipen eller dra stripen. Ofte er også tallene vanskelige å lese, sier Sæter.

Men nå foregår det et standardiseringsarbeid både nasjonalt og internasjonalt knyttet til standardisering av bankkortterminaler. Standard Norge har kartlagt det som eksisterer av ulike terminaler i Norge og kommet med innspill og forslag til Fornyings- og administrasjonsdepartementet for å få standardisert kortterminalene som kundene selv møter og må benytte seg av.

- Fysisk plassering av terminaler er også viktig for å øke tilgjengeligheten, blant annet for rullestolbrukere, og det jobbes nå med standardiserte krav til høyder på ulike selvbetjeningsautomater, sier Sæter.

I tillegg skal betalingsterminalene få en standard som sikrer at den blir lettere å lese og bruke.

Dette angår deg: Betalingsfristene er utsatt

Slutt på PIN-kode?

Men mens Standard Norge jobber med felles løsninger for kortbruk, så utvikler teknologien seg videre. Nylig viste vi våre lesere den kontaktløse betalingsordningen til Visa som har slått gått an i blant annet Storbritannia og Frankrike.

Den kontaktløse betalingen er først og fremst tenkt som et effektivt alternativ når det er snakk om små summer, for eksempel å betale for kioskvarer eller bussbillett. I stedet for å putte inn kortet, vente på kontakt med sentralen, og så taste PIN-kode, sveiper du bare kortet forbi et punkt, og betalingen er registrert.

>>>Se video av hvordan det fungerer