<b>UTSOLGT:</b> XXL og Expert er blant kjedene som gikk raskt tomme for flere av tilbudene sine kundeaviser i sammenheng med nyttårssalget. Foto: Per Ervland
UTSOLGT: XXL og Expert er blant kjedene som gikk raskt tomme for flere av tilbudene sine kundeaviser i sammenheng med nyttårssalget. Foto: Per ErvlandVis mer

Irriterende lokketilbud

Du finner et fristende tilbud i en av de store kjedenes kundeaviser og hiver deg avgårde. Men når du kommer frem, er hyllen tom. Kjenner du deg igjen?

DinSide får jevnlig e-poster fra irriterte lesere som kan fortelle at de forlokkende tilbudene i kundeavisene tydeligvis har gått opp i røyk, før våre lesere har ankommet butikkene. Blant andre beskyldes sportskjeden XXL og elektronikkjeden Expert for å ha praktisert lokketilbud.

Les også: 50 kroner per pose

- Umulig situasjon å forutse

Da DinSide tok opp problemstillingen i januar i år, hadde kjedene følgende å si til sitt forsvar:

- Hvorfor går dere tomme for tilbudsvarer allerede dagen etter våre lesere har mottatt deres tilbudsavis?

- Vår policy er at vi skal ha alle varer vi annonserer - og at vi skal ha dem lenge.

Det sier Fredrik Steenbuch, administrerende direktør i XXL.

Han har tidligere uttalt følgende til DinSide:

Denne ukens XXL-kundeavis Foto: XXL Vis mer

- Dessverre har den overraskende snørike og kalde julen og nyttåret skapt en omsetningssituasjon som ikke har vært mulig å forutse.
Faktisk har veksten i omsetningen vært på nærmere femti prosent målt mot fjorårets januar, som var den foreløpig beste i vår bedrifts historie. Tilstrømmingen av kunder har vært så voldsom at varepartier har forsvunnet langt raskere enn det vi hadde mulighet til å beregne da vi gjorde våre innkjøp tidligere i år. Men vårt mål er opplagt at vi skal ha våre kampanjevarer tilgjengelig i butikk i hele kampanjeperioden. Det er til beste for kunden og selvsagt også til det beste for oss. Vi ønsker ikke misfornøyde kunder som må gå hjem med uforurettet sak, sier Steenbuch.

Les også: CDon brøt Angrerettloven

Tok forbehold i kundeavisen

Hva med Expert?

Denne ukens Expert-kundeavis Foto: Expert Vis mer

- Vi har som prinsipp at vi alltid skal ha annonserte varer i butikk, eller raskt kunne skaffe den aktuelle varen for kunden. Men med så gode tilbud som det vi har hatt nå, var vi forberedt på at salgstakten skulle være høy. Derfor tok vi også forbehold i våre kundeaviser om at vi kunne bli utsolgt. Men noen av produktene ble vi tatt litt på sengen på, blant andre en GPS fra Garmin. Selv om vi hadde kjøpt inn 1.500 stykker, gikk de unna i løpet av bare noen timer, sier Pål Trudeng, kategori- og markedsdirektør i Expert.


- Hvorfor praktiserer ikke Expert en annonsegaranti, slik Elkjøp og Lefdal har?

- Vi vurderer fortløpende alle konkurransefremstøt. Vi har vurdert en annonsegaranti og vurderer det fortsatt. Men vi har foreløpig ikke konkludert i denne saken, sier Trudeng.

Ikke lovlig

Et lokketilbud er et tilbud om en vare som butikken ikke har - eller bare har svært få eksemplarer av. Slike lokketilbud er ikke lovlige her i landet.

- Nei, vi regner det som villedende markedsføring å annonsere for varer som ikke eksisterer eller som bare gjøres tilgjengelig i et beskjedent omfang. For eksempel vil det være villedende å annonsere et produkt som blir utsolgt den første dagen, når kundeavisen opplyser at kampanjen vil vare en uke, sier Jo Torkel Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet.

- Hvis forhandleren regner med at produktet blir raskt utsolgt, kan den villedende effekten motvirkes ved å oppgi antall varer som vil bli lagt ut for salg, sier Gjedrem.

Han kan opplyse at Forbrukerombudet har registrert en nedgang på klager knyttet til lokketilbud det siste året.

- Men i løpet av de siste ukene er det mitt inntrykk at det igjen har kommet mange henvendelser knyttet til lokketilbud, spesielt knyttet opp mot hvite- og brunevarekjedene, sier Gjedrem.

Les også: Har du rett til å åpne pakken?

- Informér oss

Seksjonssjef i Forbrukerombudet, Jo Torkel Gjedrem Vis mer


- Hvordan reagerer dere mot butikker og kjeder som tar i bruk lokketilbud?

-Vanlig prosedyre er å ta det opp med selskapene. Vanligvis svarer da selskapene at de vil innrette seg etter lovverket. Hvis selskapet velger å ikke innrette seg, har vi muligheten til å ilegge et såkalt forbudsvedtak og et såkalt overtredelsesgebyr, sier Gjedrem.

DinSide: - Er det noe vi forbrukere kan gjøre for å ytre vår misnøye når vi opplever å ha blitt lurt ved hjelp av lokketilbud?

- Lovverket sier noe om hva som er ulovlig markedsføring og innebærer ingen forbrukerrettigheter. Det mest effektive tiltaket en forbruker kan gjøre, er derfor å informere oss om lokketilbud, slik at vi kan følge dem opp, sier Gjedrem.

Her kan du sende elektroniske klager til Forbrukerombudet.

Her finner du Markedsføringsloven.

Her finner du Forskrift om urimelig handelspraksis.


Denne artikkelen har også tidligere blitt publisert på DinSide.