Hjelp! Det renner inn med tekstmeldinger. Disse kom da DinSide-journalisten gikk fem på.
Hjelp! Det renner inn med tekstmeldinger. Disse kom da DinSide-journalisten gikk fem på. Vis mer

IQ-testen kostet 180 kroner

Ikke la deg lure av dyre tester på Internett.

Har du testet IQ-en din på Internett? Det kan du komme til å merke på mobilregningen. Tester og tjenester på Internett som fremstår som gratis, blir pengesluk om du ikke stopper det i tide.

- For noen dager siden var jeg inne på Dagbladet.no. Der var det en bannerreklame med link til en IQ-test som jeg gikk inn på. Denne testen bestod av 11 ganske enkle spørsmål, sier Øystein til DinSide.no.

Da han hadde besvart alle spørsmålene, fikk han beskjed om å taste inn mobilnummeret sitt for å få et passord slik at han kunne få resultatet av testen.

- Da burde kanskje varsellampene begynt å blinke, men jeg la inn nummeret mitt. Da fikk jeg først en tekstmelding fra nummeret 2333 med et passord som lovet, men i rask rekkefølge kom det flere meldinger fra noe som heter www.CellXL.com, sier Øystein.

- I meldingene stod det at jeg ville motta tre tjenester i uken til 30 kroner per stykk, og at dette ville faktureres to ganger i måneden, med 180 kr per gang.

Øystein er ikke den eneste som har latt seg lure av mobilselskaper: Se DinSide-journalisten bli lurt


Allerede belastet

- Jeg sendte STOP til tjenesten og fikk stoppet det umiddelbart, men var usikker på om jeg hadde blitt belastet for noe.

Telenor mobil kan imidlertid bekrefte at Øystein har blitt belastet for 180 kroner og at selskapet Aspiro står bak tjenesten.

- Jeg ringte kundeservice hos Aspiro, og han var enig i at dette var drøyt. De sier de skal betale pengene tilbake.

Ifølge Aspiro er det imidlertid CellXL som er ansvarlige.

- Det som er tilfelle i denne saken er at selskapet Aspiro Mobile Solutions er teknisk leverandør til selskapet CellXL. Det betyr at det er CellXL som er ene og alene ansvarlig for tjenestene som de markedsfører via sin egen nettside og diverse bannerannonser, mens vi kun leier ut kortnummeret 2333 til dem og står for den tekniske oppkoblingen mot teleoperatørene, sier Erling Paulsen i Aspiro Mobile Solutions.

Han sier videre at Aspiro nå vil ta opp problemstillingen med CellXL.

Se også: Bør du spørre Adam?

Mange klager på SMS-tjenester

Forbrukerombudet mottar hele tiden klager fra forbrukere som mottar uønsket SMS eller blir belastet for mobile innholdstjenester de aldri har bestilt.

Markedet for mobile innholdstjenester har vokst kraftig. Det er et uoversiktlig marked hvor stadig nye tjenester og leverandører dukker opp. Som følge av dette ble det laget nye retningslinjer for mobile innholdstjenester tidligere i år. I et av punktene heter det at "tjenesten ikke skal markedsføres som en enkelttjeneste, dersom det i realiteten er en abonnementstjeneste". Likevel opplever vi at dette skjer gang på gang.

Her finner du retningslinjene for mobile innholdstjenester

Hva er din erfaring med mobile innholdstjenester? Delta i debatten under!