<B>ENDER I KRANGEL: </b>Har mobilen din gått i stykker uten at du har skylda, kan du ha krav på gratis reparasjon gjennom reklamasjonsretten din. Men ofte oppstår det en konflikt, som FTU kan løse.  Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX
ENDER I KRANGEL: Har mobilen din gått i stykker uten at du har skylda, kan du ha krav på gratis reparasjon gjennom reklamasjonsretten din. Men ofte oppstår det en konflikt, som FTU kan løse. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIXVis mer

iPhone og knuste skjermer – dette krangler vi mest om

Men når butikken skylder på fukt- eller slagskader, er det fortsatt håp.

Vi fortalte nylig historien om Lillian Hella og hennes Sony Xperia Z3. Hun mente den knuste av seg selv, Expert mente hun hadde ødelagt den selv.

Etter å ha fått et uavhengig verksted til å se på telefonen, som var enig med Hella i at disse telefonene kan sprekke helt av seg selv, vant hun gjennom i Forbrukertvistutvalget (FTU), og fikk alle pengene sine tilbake.

FTU er kort fortalt en slags minidomstol som kan komme med bindende vedtak når selger og kunden ikke blir enige i blant annet reklamasjonssaker. Og sprekte skjermer er bare én av mange problemstillinger rundt mobiler som FTU tar stilling til hvert år.

Vi har gått gjennom alle fjorårets vedtak for å se nøyaktig hva nordmenn kranglet mest om i året som gikk.

LES MER: Teknikerne er ikke i tvil – Sony Xperia-skjermer kan sprekke av seg selv!

Ødelagte mobiler i FTU 2015 (Alle Forbrukertvistutvalgets vedtak om ødelagte mobiler.)
mobilselgerproblemmotargumentresultat
Samsung Galaxy S4Lefdalmista dekning og slo seg av, vært tre ganger på servicefant ingen feilMedhold
Samsung Galaxy S2NetOnNetslo seg av og på, dårlig batteritidfuktskadeMedhold
Samsung Galaxy S5One Callsprekk i skjermenslagskadeIkke medhold
Sony Xperia Z3Expertsprekk i skjermen (saken til Lillian Hella)slagskadeMedhold
Sony Xperia VNetonnetslo seg av, problemer med dekningfant ingen feilIkke medhold
Sony Xperia Z3NetOnNetskjerm skal ha knust i lommaslagskadeIkke medhold
Nokia 6310iJustdealdårlig batteri, dårlig dekning, skal ha fått ny uorginal telefonikke svartMedhold
iPhone 4Tele Storeskjerm fungerte ikkefuktskadeIkke medhold
iPhone 6Teliasoneraringelyden fungerte ikkefuktskadeIkke medhold
iPhone 5privatville ikke lade, fuktskade påvist av kjøperselger mener kjøper har fuktskada denMedhold
iPhone 5TeliaSonerakameraproblemer, dårlig batteritiduautoriserte inngrepMedhold
iPhone 3GSTelenorskjermen fungerte ikkeuautoriserte inngrepIkke medhold
iPhone 4Sprivatknappe- og kameraproblemer, ødelagt WiFi, skulle bli reparert men kom aldri i returikke svarMedhold
iPhone 4Kjedehusetslo seg av selv om batteriet var ladauautorisert skjermbytte, kan tyde på tidligere slagskadeIkke medhold
iPhone 5SEplehuset«slutta å virke»fuktskadeIkke medhold
iPhone 5STele2løs skjerm«Finn min iPhone»-aktivert, kan ikke undersøkesMedhold
LG P990Teliasoneraoppsvulmet batteri, batterisyrelukt, fått støtfuktskadeIkke medhold
(Vi får dessverre ikke lenka til vedtak i tabellen, men du finner vedtakene ved å søke hos forbrukertvistutvalget.no)


LES OGSÅ: Vi sjekka det samme i fjor – da kom Samsung på toppen av klagelista

Flest saker om iPhone

Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer
FLEST SAKER: Apples iPhone-modeller er ofte involvert i FTU-sakene, men trenger ikke si noe om kvaliteten på dem. Foto: APPLE Vis mer

Her ser du hvor mange saker som angår hvilke produsenter:



  • Med 9 av 17 saker om iPhone, er det vel bare å slå fast at Apple lager de dårligste mobilene? Nei, på ingen måte.
  • iPhone-modeller troner på toppen av de fleste salgslister, og det finnes derfor svært mange av dem i norske lommer. Mange i omløp må nødvendigvis også føre til mange saker. Samtidig: Også Samsung har lenge solgt godt her til lands.
  • Men det å ta en sak videre i FTU er krevende, og av det totale antall reklamasjonssaker er det svært få som tas så langt. Tallene kan derfor like gjerne leses som at iPhone-eiere er de «flinkeste til å ikke gi seg». Bare for å ta ett eksempel på mange mulige forklaringer.
LES OGSÅ: Se kontrakten hvor Apple tvinger nordmenn til stillhet

Mange klager på batteri og skjerm

Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer
«DIN FEIL»: Slike bittesmå sprekker skal ha oppstått på mange Sony-mobiler, og kunden får ofte skylda. Foto: MCARE Vis mer

Her ser du hvor mange saker som angår hvilke type problemer:



  • Skjermer som ikke fungerer og tilsynelatende sprekker ved helt normal bruk, er gjengangere.
  • Det samme er unormalt dårlig batteritid. Som oftest at mobilen slår seg av selv om batteriet egentlig skal ha strøm nok, eller at batteriet nekter å la seg lade.
  • Ofte får kunden selv skylda i slike saker, da verkstedene ofte peker på det de mener er slagskader eller fukt. Nettopp derfor havner mange slike saker i FTU.
LES OGSÅ: Slik bruker du reklamasjonsretten din – alle lover og regler du bør vite om

Slik går det med klagene

Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Her ser du hvor mange av sakene som fikk medhold og ikke:

  • Det er altså 8 medhold og 9 tap i vår gjennomgang. Ganske 50/50, med andre ord.
  • Gjennomgående er det saker hvor butikken viser til fukt- eller slagskade som oftest ender i tap. Ofte fordi kunden ikke har noen bedre argumenter enn hva selger har.
  • Men i noen tilfeller har også slike påståtte skader endt med seier til kjøper, blant annet når kjøper har fått andre til å se på telefonen for å komme med gode motargumenter.
LES OGSÅ: Derfor er reklamasjon på fall-, klem- og fuktskadet mobil mulig

Slik vinner du mobilkrangelen

- Dette viser at det nytter å få en «second opinion», og at man ikke skal gi seg, sa regiondirektør Helga Skofteland i Forbrukerrådet til Dinside da vi omtalte Hella sin Xperia-seier.

IKKE GI DEG: Det er oppfordringen til Dinsides lesere fra regiondirektør Helga Skofteland i Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


  • For at butikken skal vinne fram med sitt syn, må de overbevise nemnda om at du har skylda for problemet. Å bare vise til at telefonens skjerm har en sprekk er for eksempel ikke alltid nok. Selger må da sannsynliggjøre at sprekken er noe du har skylda for. Samme gjelder fukt, og de må da også sannsynliggjøre at fukten har ført til det konkrete problemet du faktisk reklamerer på.
  • Er du sikker på at du har brukt mobilen normalt, kan du sende den til et uavhengig verksted for analyser. Om de for eksempel mener at sprekken kan ha oppstått på grunn av svakheter i selve mobilen, som var der da du kjøpte den, kan du ha en god sak i FTU.
  • Er du innenfor den fem år lange reklamasjonsfristen, og problemet har oppstått uten at du selv har skylda, skal du få reparert den gratis. Og begynner butikken eller verkstedet å snakke om brutte garantier, er det bare å be dem holde seg til det loven gir deg: Reklamasjonsretten.
For mer hjelp kan vi anbefale vår egen reklamasjonsguide med masse nyttige lenker, samt Forbrukerrådets sin, som dessuten gir deg skjemaer for klagebrev til butikken, eller til Forbrukerrådet, som du må gå gjennom for å få saken opp i FTU.

LES OGSÅ: Uautorisert mobilreparasjon kan ødelegge reklamasjonsretten