IP-telefoni kvitt alle barnesykdommene?

IP-telefoni knuser vanlige fasttelefonabonnementer på pris. Etter en rekke problemer for kundene i IP-telefoniens startfase er det likevel mange som vegrer seg for å bruke den nye teknologien. Vi spør: Kan vi stole på IP-telefonien nå?

Foto: tk Vis mer


Har du vært innom og sjekket DinSides Telefonkalkulator i det siste har du kanskje sett at prislisten for fasttelefoner toppes av IP-telefoniselskapene, vel og merke dersom du allerede har bredbånd.

(For ordens skyld: "IP" i IP-telefoni står for Internet Protocol og henviser til en tjeneste der du ringer over Internett dersom du har bredbånd, istedetfor via ordinært tele- eller mobilnett. Du kan bruke et vanlig telefonapparat som du via en adapter kobler til en hub eller telefonuttaket.)

Prisgunstig

Ved å bytte fra et vanlig Telenor-abonnement til det billigste IP-tilbudet fra OneCall One IP kan du spare hele 3.750 kroner i året om du følger et standard ringemønster.

Trykk her for å se en prissammenligning av IP-telefoni og tradisjonelle fasttelefonabonnement.

Det er med andre ord mye å tjene på å bytte ut fasttelefonen med IP-telefoni - men er det noen ulemper? IP-telefoni er fremdeles i startfasen, og vi har tidligere skrevet om noen av de tekniske problemene våre lesere har hatt.

Les mer: IP-telefoni: Kun for datanerdene?

Drøye fire måneder senere stiller vi spørsmålet igjen: Er IP-telefonien fremdeles kun for datanerdene? Eller er det slutt på barnesykdommene slik at vi kan stole på at det virker?

En ukes nedtur ved utskifting

DinSide Økonomi har vært i kontakt med en leser som har IP-telefon gjennom Telio. I en telefon til kundestøtten nevnte han at han hadde opplevd problemer med adapteret. Adapteret virket imidlertid da han var i kontakt med kundeservice.

Kundebehandleren bestemte seg for å bestille et nytt adapter til vår leser - uten å informere om dette. I tillegg glemte han å informere om at når en ordre på en ny adapter blir behandlet, og en ny adapter sendes ut, slutter det gamle å virke.

Kunden opplevde altså at adapteret han hadde virket igjen, for så å slutte og virke i en hel uke.

At adapteret ble sendt ut uten nærmere informasjon, har i ettertid blitt beklaget fra Telios kundebehandler. I tillegg forklarer Telios viseadministrerende direktør Rune Strømmen: - Når en kunde har rapportert om at han har en feil på utstyret får han tilsendt ny med ferdig frankert retureske.

- Rett før nytt utstyr sendes i posten testes det for å være 100 % sikker på at alt er ok. Det gamle utstyret som skal returneres blir samtidig deaktivert. Kundene blir informert om denne prosedyren på forhånd. Dersom denne kunden ikke har mottatt denne informasjonen er det selvsagt bare å beklage.


Mangel på brukerstøtte

Men en ufrivillig utskiftning av adapteret og påfølgende stans i tjenesten var ikke vår lesers eneste problem. Sent en fredagsettermiddag prøvde han å kontakte Telios brukerstøtteservice. Han var på dette tidspunktet ikke klar over at Telios representant hadde bestilt et nytt adapter til ham, da det han hadde i utgangspunktet virket.

Da han ikke kom igjennom på telefon sendte han en mail. Siden han ikke fikk svar lørdag, prøvde han igjen å ringe Telios kundestøtte, uten å få svar. Det samme gjorde han søndag - mens svaret på mail drøyde enda en dag.

- Mangel på brukerstøtte og oppfølging fra Telio har vært så spesielt at jeg nå tenker at utskjelte Telenor var en drøm i kundebehandling, sier den lettere frustrerte brukeren til DinSide.no.

Viseadministrerende direktør i Telio, Rune Strømmen, kan bekrefte at Telios kundetelefon foreløpig ikke er tilgjengelig i helgene. Henvendelser til kundeservice via Telios nettsider skal imidlertid bli behandlet også i helgen.

Men dette skjedde altså ikke vår leser, som ikke fikk svar før mandagen. Et annet problem med dette er jo at om det viser seg at det er en nettverksfeil som forstyrrer telefonen får man ikke brukt Internett. Nå er det jo i utgangspunktet Internettleverandøren som skal fikse nettverksfeil, men for ferske kunder er det ikke nødvendigvis lett å vite hvor feilen ligger.

Les mer om fordeler og ulemper ved IP-telefoni her.

- Når vi ser på slike saker i ettertid ser vi at det hele som oftest skyldes kommunikasjonsproblemer i dialogen mellom oss og kunden, sier Strømmen.

Strømmen henviser til Telios forum for kunder, der de kan utveksle erfaringer, eventuelt hjelpe hverandre med problemer. I tillegg har selskapet en ganske utførlig Spørsmål og Svar-tjeneste tilgjengelig på nett, der det skulle være svar å finne på de fleste problemer.

Når enden er god...

Problemer og dårlig kommunikasjon fra Telio satt til side: Vår leser er faktisk fornøyd. Etter at han mottok og installerte det nye adapteret (helt smertefritt) har han ikke hatt noe å si på Telios tjeneste.

Enden på visen er altså god, trass i (kommunikasjons)problemene med Telio.

DinSide vil komme tilbake med en test av flere IP-telefoni-leverandører på nyåret. I mellomtiden hører vi gjerne fra flere lesere om deres erfaringer med de forskjellige leverandørene, enten ved å sende en mail til [email protected] eller i debattforumet under.

Les mer:
IP-telefoni med vanlig apparat
IP-telefoni uten månedsavgift!
Xten PRO - IPtelefon i programvare
For nybegynnere: Hvordan setter jeg opp trådløst nett?