IP-telefoni: Kun for datanerdene?

Du kan spare gode penger på å ringe via bredbåndslinjen. Telio og TeleVoIP er de mest kjente operatørene som har kapret kunder fra de vanlige telegigantene. Men fungerer det? Her er meningene delte.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Stadig flere nordmenn har sett seg lei på dyre teletjenester og kastet seg over på nye teknologier. For deg som allerede har en bredbåndslinje i huset er IP-telefoni det heteste alternativet. Spørsmålet er imidlertid om tjenestene fungerer bra nok per i dag.

Selv om det kommer stadig nye alternativer er det først og fremst Telio og TeleVoIP som er kjent blant de store massene. Begge aktørene er forøvrig lagt inn i DinSides telefonkalkulator, slik at du kan se hvilket alternativ som er billigst for deg. For selv om begge selskapene tar betalt for samtaler til mobil har de to konkurrentene ulik prisstruktur:

  • Hos Telio er det gratis å ringe til fasttelefoner, men du må i stedet betale månedsavgift til selskapet.

  • Hos TeleVoIP er det ingen faste månedsavgifter, men du må betale per minutt du ringer.

Men kan du stole på kvaliteten & servicen?

Vi får stadig tilbakemeldinger fra leserne våre om IP-telefoni, og det er ingen tvil om at meningene om kvaliteten og supporten er delt. Her har vi samlet to representative tilbakemeldinger fra ulike lesere. Del gjerne dine erfaringer med oss i diskusjonsgruppen under artikkelen.

Stoler du på at IP-telefoni er bra nok?

(Avsluttet)
Ja -absolutt(45%) 346
Tja - venter nok til alle barnesykdommer er borte(40%) 311
Nei - overhodet ikke(15%) 112
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Misfornøyd: ”Hei. Vi begynner nå å bli mange kunder hos telio, og mange av oss opplever besynderlig mange problemer. Dårlig service på support, masse nedetid, at telefonnummeret vi har plutselig ikke er i bruk osv. osv.

Etter min oppfatning er det altså ikke bare gull og grønne skoger med IP-telefoni. Det største problemet er at man ikke lenger tør å stole på at telefonen virker, og da begynner en å lure på hva vitsen er, når folk ikke lenger kan ta kontakt.

Det er spesielt kunder som vil beholde nummeret sitt som får problemer, porteringene går ikke som de skal. Telenor eller andre leverandører har alt gitt fra seg nummeret til Telio, men så stopper det opp. Begynner å bli litt lei av en taus telefon nå...”

Fornøyd: - Stort sett har jeg vært meget fornøyd med Telio, sier Jan Roger Loftås til DinSide. Personlig har jeg ikke hatt noe å si på lydkvaliteten. Jeg har riktignok fått noen kommentarer fra de jeg prater med om en viss grad av hakking, men selv har jeg altså ikke lagt merke til det, og dette har aldri vært noe problem.

- Tjenesten har imidlertid klikket en gang. Etter å ha brukt tjenesten i cirka 14 dager hørte jeg ikke lenger at telefonen ringte. Jeg kunne altså ringe ut, men fikk ikke noe ringesignal ved innkommende samtaler. Ikke særlig praktisk med andre ord... Etter å ha ringt til Telio før jeg gikk på jobb ble imidlertid feilen rettet i løpet av min arbeidsdag. I midt tilfelle fungerte altså servicen bra, avslutter Loftås.

Hva mener du?


Vi har vært i kontakt med både Telio og TeleVoIP. Trykk her for å se kommentarene fra de to IP-telefonistene, eller del dine erfaringer om IP-telefoni i diskusjonsgruppen nedenfor.