Vis mer

Intervaller er best trening

Vil du få mest ut av tiden på trening? Her er treningsmetoden som får deg i form:

Tror du mest på styrke eller kondisjonstrening? Løsningen er noe midt i mellom - i alle fall dersom målet er å kvitte seg med overflødig fett.

Effektiv trening
Intervalltrening kan gi deg både større muskelmasse og bedre kondisjon. Når du øker treningsintensiteten vil også forbrenningen bli mye mer effektiv. Ved 70 prosent av makspulsen din frigjør du så mye fett kroppen klarer å forbrenne.

Over den intensiteten verken øker eller reduseres forbrenningen. Derfor mener noen at lavintensiv trening er det beste alternativet når du vil forbrenne fett. Men det er ikke den svenske ernæringsfysiologen Fredrik Paulún enig i.

- All trening er bra. Med lavintensiv trening over tid bruker du energi fra fett, men det er et lavt energiforbruk. Du må trene en stund, opp mot en time, for å få effekt av treningen, sier Paulún til den svenske avisen Aftonbladet.

Han mener at du med intervalltrening får tilsvarende resultat på maks 20 minutter.

- Hvis du løper og går i intervaller skjer det ting i kroppen. Det blir for eksempel en økt produksjon av veksthormoner. På voksne har det en fettforbrennende effekt.

Med intervalltrening trenger du heller ikke å trene så mye. Kanadiske forskere mener du blir sprekere av seks minutters hardtrening:

Forbrenner hele dagen
Ifølge Paulún øker fettforbrenningen utover dagen hvis man intervalltrener. Forskning har også vist at høyintensiv trening gir et høyere energiforbruk enn lavintensiv i timene etter økten - noen ganger i opptil et helt døgn.

- Dessuten blir kondisjonen bedre. Jo bedre kondisjon du har, jo mer fett forbrennes, sier han.

Hvis du vil intervalltrene på en enkel måte anbefaler Paulún deg å løpe og gå et bestemt antall intervaller. I begynnelsen skal du ta det forsiktig. Øk intensiteten og antallet intervaller etter hvert som du kommer i bedre form. Tren omtrent tre ganger i uken. Jogg i 30 sekunder, løp i 30 sekunder, og fortsett sånn en del ganger.

Les også: Rusletur er ikke trening

Bygg opp kondisen
Men det finnes også ulemper med intervalltrening. Hvis du er veldig utrent skal du kanskje ikke prøve dette med en gang. Da er det bedre å bygge opp grunnkondisjonen først.

- Kan du løpe 10-20 sekunder og hvile mellom et halvt og ett minutt og klarer å gjøre det flere ganger er det god trening. Men hvis du har slitasjeskader er intervalltrening heller ikke å anbefale. Det sliter på knærne, sier Paulún.