Det er først og fremst per telefon og faktura de aggressive organisasjonene skal ha lurt til seg penger. Foto: Colourbox.com
Det er først og fremst per telefon og faktura de aggressive organisasjonene skal ha lurt til seg penger. Foto: Colourbox.comVis mer

Innsamlede penger gikk til bakmennene

Nå har Forbrukerombudet politianmeldt to veldedige organisasjoner.

«- Det ser dessverre ut til at mange forbrukere har blitt lurt av disse useriøse pengeinnsamlerne.Fungerende Forbrukerombud Gry Nergård»


Forbrukerombudet har politianmeldt personene bak telefonsalgs-selskapet Yacom Telesales og organisasjonene SID Norge/Nødhjelp Romania og Foreningen for Barnas Framtid for bedrageri. Pengene de har samlet inn har i svært liten grad gått til de påståtte formålene, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

Forbrukerombudet har i løpet av det siste året mottatt klager fra en rekke forbrukere som har reagert på innsamlingen av penger til organisasjonene SID Norge/Nødhjelp Romania og Foreningen for Barnas Fremtid.

Løgner og lureri

Mange har opplevd å få tilsendt faktura med krav om betaling uten at man først har takket ja til å støtte organisasjonen. Andre har opplevd å bli konfrontert på telefon med at man tidligere skal ha samtykket til å gi støtte, men at organisasjonen ikke kan se å ha mottatt pengene. Disse forbrukerne mener at de aldri har samtykket til å gi bidrag.

Vær på vakt mot telefonsalg - hør lydklippet!

Telefonselskapet konkurs

Det er telefonsalgsselskapet Yacom Telesales som har samlet inn penger på vegne av organisasjonene. I forbindelse med at selskapet gikk konkurs i fjor, viser det seg at bare to prosent av de innsamlede midlene har gått til de angitte formålene. Fra Nødhjelp Romania og Foreningen for Barnas Fremtid ser det ikke ut til å ha blitt gitt et rødt øre til humanitært arbeid.

Fungerende Forbrukerombud Gry Nergård går hardt ut mot et telefonsalgsselskap og to veldedige organisasjoner. Disse er nå polititanmeldt. Foto: Bjørn-Eivind Årtun Vis mer


På bakgrunn av klagene Forbrukerombudet har mottatt og at så lite penger ser ut til å ha gått til formålene, har ombudet anmeldt personene bak selskapene som drev innsamlingen for bedrageri.

- Det ser dessverre ut til at mange forbrukere har blitt lurt av disse useriøse pengeinnsamlerne. Nå forventer vi at politiet vil prioritere å etterforske saken nærmere, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård.

Dårlig kontroll med innsamlingsorganisasjoner

Det nærmeste vi kommer en kontroll med innsamling til frivillige organisasjoner i Norge, er stiftelsen Innsamlingskotrollen, som drifter Innsamlingsregisteret.

For å kunne stå på listen må organisasjonen oppfylle krav til både regnskap og hvor stor andel av de innsamlede midlene som må gå til det veldedige formålet. Registreringen er imidlertid frivillig, og det er derfor ingen generell kontroll med innsamlingsaksjoner i Norge.

Samler seg blakke

DinSide har tidligere omtalt Innsamlingsregisteret, som viser at flere av de frivillige organisasjonene i Norge samler seg blakke.

- Den frivillige sektoren er helt avhengig av forbrukernes tillit for å kunne utføre arbeidet sitt. De uredelige aktørene ødelegger derfor for hele bransjen ved at forbrukerne blir mer skeptiske, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård.