Venter du på behandling hos Skatteetaten, kan det fortsatt ta lang tid. Foto: Per Ervland
Venter du på behandling hos Skatteetaten, kan det fortsatt ta lang tid. Foto: Per ErvlandVis mer

Innrømmer at de somler

Skatteetaten innrømmer at de har somlet også etter omorganiseringen, ifølge Skattebetaleren og Finansavisen.

En undersøkelse viser at mange av Skatteetatens ansatte somlet mer før den siste omorganiseringen. Etter omorganiseringen har det fortsatt, innrømmer skattedirektøren.

En undersøkelse Frischsenteret ved Universitetet i Oslo har utført, viser at produktiviteten i Skatteetaten sank for over en tredjedel av de ansatte etter omorganiseringen for syv år siden. Ifølge Finansavisen viser studien også at produktiviteten på det verste har vært enda hardere rammet etter omleggingen for syv år siden.

Studien skal brukes som grunnlagt til å evaluere 2008-reformen i Skatteetaten. Og foreløpig kunne resultatene fra denne reformen vært langt bedre.

- Som en konsekvens av en omfattende omorganisering som ble iverksatt i januar 2008 har resultatene når det blant annet gjelder saksbehandlingstider vært dårligere enn tidligere år, sier skattedirektør Svein R. Kristensen til Finansavisen i en kommentar til 2008-resultatene.

Venter altfor lenge

Skattebetalerforeningen bekrefter at Skatteetaten har hatt svært lange køer i løpet av det siste halvannet året.

- Det tar to til to og et halvt år før en klage er ferdigbehandlet, sier Jon H. Stordrange, administrerende direktør i Skattebetalerforeningen til Finansavisen. Han poengterer samtidig at dette kan føre folk i alvorlige vanskeligheter.

- I mellomtiden må man betale inn eventuell restskatt. Det er ikka alle som har økonomi til å vente over to år på sine penger, sier Stordrange til avisen.

Skatteetatens tabbe-år

Somlingen rammer uskyldige forbrukere, og føyer seg inn i rekken av negativ omtale Skatteetaten har fått det siste året. I april i år ble 40.000 skattebetalere feilaktig oppført som selvstendig næringsdrivende, og i mars var det millioner PIN-koder som ikke virket.

Se skatteetatens tabbe-år

Jon H. Stordrange i Skattebetalerforeningen har tidligere reagert på at ikke Skatteetaten informerer bedre når skatteytere er rammet av feil.

- At noe kan gå galt med såpass kompliserte prosesser, det må vi nok regne med, men da må Skatteetaten kompensere med rask og god informasjon om hva som skjer. Vi synes det er dårlig at Skatteetaten ikke informerer om feil som oppstår og hvilke konsekvenser det får for skattebetalerne, har han tidligere uttalt til DinSide.

Hva er dine erfaringer med Skatteetaten? Del med leserne i debatten under!