Inkassosalær forbudt

Sniker under 18 år? Da slipper du inkassosalær.

Unge snikere på T-bane, tog og buss risikerer å måtte betale tilleggsavgift på flere hundre kroner.

Men det er ikke lov å kreve inkassosalær ved eventuell inkasso mot ungdom under 18 år.

Unge er gjengangere hos inkassoselskapene

Dette går fram av en juridisk utredning Justisdepartementets lovavdeling har foretatt på oppfordring fra Samferdsels-
departementet, etter spørsmål fra AS Oslo Sporveier. Konklusjonene har gyldighet for trafikkselskaper over hele landet.

Snikere på T-bane, trikk og buss i Oslo får et krav på 900 kroner, dersom de ikke på stedet betaler 750 kroner når de blir tatt. Hvis kravet går til inkasso er inkassogebyret 280 kroner i tillegg, opplyser Anita Schou, leder for Kundesenteret i Oslo Sporveier til NTB.

Spørsmål om lovligheten av tilleggsavgift og inkassosalær for mindreårige over 15 år ble stilt i 2006. Oslo Sporveier har nylig fått svar, sammen med en oppfordring fra Samferdselsdepartementet om å revidere de nåværende befordringsvedtektene, «slik at adgangen til å ilegge mindreårige over 15 år tilleggsavgift kommer tydeligere til uttrykk».

Ungdom mellom 15 og 18 år som sniker slipper å betale inkassosalær, men de blir registrert og transportselskapene sender brev til foreldrene.

Foto: Colourbox.com Vis mer


Vergemålsloven

Justisdepartementets lovavdeling konkluderer med at det vil være i strid med regler i vergemålsloven å gjøre mindreårige - under 18 år - ansvarlig for inndrivingskostnadene etter inkassoloven. Heller ikke foreldrene kan gjøres økonomisk ansvarlig. Inkasso kan likevel benyttes, men i så fall uten å kreve inkassosalær.

Juristene i lovavdelingen legger til grunn at bestemmelser i yrkestransportloven og jernbaneloven gir tilstrekkelig hjemmel for å fastsette regler i transportvedtektene, slik at ungdom i alderen 15-17 år kan ilegges tilleggsavgift for reiser uten gyldig billett.

Tolkningsspørsmål

«Det er imidlertid et tolkningsspørsmål om befordringsvedtektene for AS Oslo Sporveier gir tilstrekkelig hjemmel for å ilegge mindreårige slik avgift», skriver Justisdepartementet - uten å ta standpunkt til dette spørsmålet.

Dette er bakgrunnen for Samferdselsdepartementets oppfordring til Oslo Sporveier om å revidere vedtektene.

Anita Schou opplyser at Oslo Sporveier nå er i gang med å endre rutinene på bakgrunn av svaret fra Samferdselsdepartementet. Hun sier at selskapet har vært «veldig forsiktig» med inkasso mot ungdom under 18 år. For øvrig er det ikke denne gruppen som sniker mest.

- Den store hopen av snikere er over 20 år. Dette er personer som ikke lenger får ungdomsrabatt, og som sniker når foreldrene slutter å betale månedskort for dem, sier Anita Schou.

Høyest lønnsvekst til unge

5 prosent snikere

Kommunikasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift AS opplyser til NTB at dette selskapet - som driver T-banen i Oslo - foretar cirka 900.000 kontroller årlig. Blant de reisende som kontrolleres på T-banen, er det cirka 5 prosent snikere.

Snikere over 15 år anses for å være ansvarlig for sine handlinger, og blir ilagt tilleggsavgift. Barn under 15 år slipper å betale tilleggsavgift. Men deres personalia blir notert, og det blir sendt brev til foreldrene.

Bjørn Rydmark opplyser at beregninger foretatt i 2004, tyder på at sniking på T-bane, trikk og buss i Oslo fører til et samlet tap for trafikkselskapene på cirka 90 millioner kroner årlig.

AKTUELT: