Ingen unnskyldning

"Jeg har ikke tid til å trene". Kjenner du deg igjen? Her er noen tips for å få startet treningen.

Hele 76 prosent av alle nordmenn mellom 16 og 79 år trener minst en gang i måneden, i følge Statistisk sentralbyrå (SSB). Men 15 prosent av folk i samme aldersgruppe oppgir at de aldri gjør noe de vil kalle trening. Disse 15 prosentene bør ta en titt på unnskyldningene sine og finne ut hva de kan gjøre med dem.

American Council on Exercise (ACE) har gjennomført en undersøkelse der de spurte hvorfor folk unnlot å trene. Unnskyldningene var blant annet at de var ute av form og ville føle seg dumme, at de ikke visste hva de skulle gjøre i treningsstudioet og at de var redde for å stille spørsmål til trenerne. Andre syntes treningsstudioene var for fulle og enkelte mente de andre som trente var frekke.

Se om du kjenner deg igjen i følgende unnskyldninger og finn ut hva du kan gjøre med problemet.

Jeg liker ikke treningsstudioer
Husk at du også kan trene utenfor treningsstudioet. Hjemmet og naturen byr på mange muligheter for trening. I følge SSBs rapport om nordmenns treningsvaner fra 2004, er gang og marsj den vanligste treningsformen, fulgt av sykling, ski, svømming og jogging. Gå til butikken, skaff deg en spinningsykkel hjemme eller ta deg en skitur. Eller hva med å sørge for at du alltid er sent ute, så du kan jogge mer?

Jeg har ikke tid
Har du lite tid til overs kan du prøve treningsøkter på tretti sekunder. Kanadiske forskere mener at en kort spurt er like bra som en lang treningsøkt. Les mer her. Synes du seks minutter virker for kort? Dersom du kun trenger trening for å komme i form, og ikke for å ta av noen kilo, kan tretti minutters trening per dag være nok. De tretti minuttene trenger imidlertid ikke være sammenhengende. Gå til jobben eller gå av bussen et par stopp før du trenger. Eller hva med en shoppingtur? Les mer her.

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne
Mange er ute av form og har ikke trent på mange år.

- De føler at de er så ute av form at det er for stor jobb å starte, sier Karyn Gallivan, atletisk trener og talskvinne for National Strength and Conditioning Association, til MSNBC.

Begynn enkelt. Parker bilen lenger unna butikken og ta trappene i stedet for heisen. Det er ting som allerede hører med i dagen din, så det blir ikke en ekstra ting du må gjøre. Det skal ikke mye fysisk aktivitet til før man får mer energi.

Jeg gir alltid opp
Mange begynner et treningsløp etter en lang og fetende ferie, men gir seg raskt. Forskning viser at halvparten av alle som begynner med et treningsprogram vil gi opp etter tre til seks måneder. Så hvordan få deg til å fortsette? Gallivan anbefaler nybegynnere å starte rolig og gradvis bygge seg opp. Det kan begynne så enkelt som å gå i fem minutter tre dager i uken. Sett deg realistiske mål, la treningen bli rutine og få tips fra en trener for å lage et personlig treningsprogram. Merk deg når du begynner å føle at treningen hjelper.

- Så snart man begynner å føle seg bedre, blir man hekta. Kroppen vår er skapt for å bevege på seg, sier Gallivan til MSNBC.

 

Mozon.no, 31.08.2005