UberBLACK dekker seg under såkalt selskapsvognløyve, som gis til selskaper og enkeltpersoner som i «begrenset» omfang skal frakte personer ved spesielle anledninger og i spesielle kjøretøy. Foto: UBER
UberBLACK dekker seg under såkalt selskapsvognløyve, som gis til selskaper og enkeltpersoner som i «begrenset» omfang skal frakte personer ved spesielle anledninger og i spesielle kjøretøy. Foto: UBERVis mer

- Ingen kan stoppe denne bilen

Uber kommer seg unna med limousin-triks.

Den amerikanske taxi-utfordreren Uber er fra i dag av på plass i Oslo, og deres inntreden i markedet har ikke gått upåaktet hen.

LES OGSÅ: Billigere og bedre enn vanlig taxi

Men på tross av sterk motstand fra taxinæringen og motstand fra politisk hold, ja til og med øyeblikkelig forbud, er det så langt ingen som kan hindre Uber å etablere seg i Oslo.

Det mener selv pressetalsmann Atle Hagtun i Norges Taxiforbund.

UberBlack = limousin-service

APP: Uber i Oslo fra i dag. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


UberBLACK dekker seg nemlig under såkalt selskapsvognløyve. Det er et løyve som gis til selskaper og enkeltpersoner som i «begrenset» omfang skal frakte personer ved spesielle anledninger og i spesielle kjøretøy.

- Dette er løyver som gis etter behov. Og dersom de har denne i orden, er det ingen som kan hindre dem, sier Hagtun til DinSide.

UberBLACK er altså en limousintjeneste myntet på de som vil kjøre med stil.

Det dreier seg om luksusturer i biler som Mercedes E og S-klasse, BMW 5/7 serie eller Tesla, og altså ikke ordinær persontransport.

Men hva med UberPOP?


Uber vil også opprette det de selv kaller et begrenset pilotprosjekt med UberPOP, som tilsvarer ordinær taxitjeneste. Denne tjenesten vil imidlertid bare være tilgjengelig for utvalgte personer i første omgang.

Dette mener derimot Hagtun ikke er lov. Og han får støtte fra sentralt politisk hold.

- Dette er helt klart ulovlig. Skal man ta penger for å kjøre noen eller noe i Norge skal man ha løyve og kjøreseddel, uansett om det er snakk om et lukket prøveprosjekt eller ikke, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) til Dagens Næringsliv.

Men hva UberPop egentlig er for noe, er foreløpig noe uklart.

Uber har så langt ikke svart på vår henvendelse, og dagens pressemelding er lite å bli klok av:

«Som en del av lanseringen gjennomfører Uber også et pilotprosjekt med den enormt populære tjenesten UberPOP. Prøveperioden er på seks måneder og tjenesten vil være tilgjengelig for et begrenset utvalg av Uber-passasjerer. Pilotprosjektets mål er å kartlegge hvordan samkjøring best kan fungere og hvilke fordeler det har for Oslo-regionen,» heter det blant annet.

- Debatten har feil fokus

Synes du Uber høres fristende ut? (Avsluttet)
Ja, taxinæringen trenger konkurranse(74%) 27886
Nei, dette er ikke noe for meg(13%) 4937
Skeptisk, er det god nok kontroll med biler og sjåfører?(12%) 4458
Usikker, men skal prøve(1%) 523
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Norges Taxiforbund har flere ganger tidligere uttrykt sterk skepsis til både Uber og andre nye, lignende tjenester som vil kjøre uten tradisjonell løyve.

Men Hagtun synes at teknologi-frelste har fått styre debatten i for stor grad.

- Jeg mener at det i denne debatten har vært for mye fokus på teknologi, og for lite på samfunnets transportbehov, sier pressetalsmann Atle Hagtun i Norges Taxiforbund til Dinside.

Han mener påbudt taksameter, taklys og kjøreplikt døgnet rundt på alle årets dager er med på å sikre folk et godt og trygt tilbud.

- Dersom alt ble fritt, ville det neppe være en bil å oppdrive midt på natta en helgedag. I hvert fall ikke utenfor de store byene, sier Hagtun til Dinside.

Vanlig taxi kommer etter

De som har brukt Uber framhever ofte hvor mye enklere og raskere det er å bestille Uber-bil i forhold til taxi.

Det mener Hagtun er i ferd med å endre seg.

- Det kan nok tenkes at taxinæringen ligger litt på etterskudd når det gjelder apper og smarte bestillings- og betalingsløsninger, men vi har allerede kommet langt og er på vei med mange bra løsninger. Både bestilling og GPS-sporing via mobil-app er på plass, påpeker Hagtun.

Flere prøver seg

Uber er ikke den første som prøver seg med et alternativ til vanlig taxi i Norge. Tjenesten Haxi har allerede vært aktive en god stund. De organiserer private sjåfører etter kompiskjøringsprinsippet.

Haxis direktør og med-gründer Aleksander Soender har oppfordret politiet til å ta kontakt dersom de mener han driver ulovlig virksomhet.

Selskap og sjåfører har blitt anmeldt både i Norge og Danmark, men så langt er det ingen ting som tyder på at virksomheten vil bli stoppet.

Ifølge selskapets nettside deler sjåfør og passasjer på transportkostnadene. I tillegg kan passasjeren tipse sjåføren på frivillig basis.

Dermed oppfylles lovens krav, mener Haxi.