Det ble aldri noen flyreise for vår leser, som ble syk og måtte avbestille billettene. Likevel ble han sittende igjen med å betale 54 prosent av billettkostnadene. Foto: Colourbox.com
Det ble aldri noen flyreise for vår leser, som ble syk og måtte avbestille billettene. Likevel ble han sittende igjen med å betale 54 prosent av billettkostnadene. Foto: Colourbox.comVis mer

Ingen dekker drivstofftillegget ved avbestilling

Selv med gyldig reiseforsikring kan det koste flesk å avbestille flyreisen.

Da en av våre lesere ble syk før en planlagt ferie, ble han nødt til å avbestille flybillettene.
Mannen hadde gyldig legeerklæring, og reiseforsikringen i orden.

Men da oppgjørets time kom, ville verken flyselskap eller reiseforsikringen dekke det såkalte drivstofftillegget, som utgjorde 54 prosent av billettprisen.

Ingen ville dekke drivstofftillegget

Billettene for to personer kostet totalt 10.551 kroner. Mannen benyttet sin reiseforsikring og fikk tilbake selve billettprisen, pålydende 5.456 kroner.

I forsikringsvilkårene, som i dette tilfellet kom fra DNB Mastercard, står det spesifisert at avbestillingsforsikringen ikke omfatter offentlige skatter og avgifter, eller øvrige avgifter som inngår i transportselskapets billettpris. At de offentlige skattene ikke blir dekt av reiseforsikringen, er vanlig praksis i forhold til avbestilling av ikke påbegynte reiser.

Når en forbruker ikke benytter en flybillett, har han ifølge Forbrukerrådet krav på å få tilbakebetalt offentlige skatter og avgifter.

I dette tilfellet utgjorde offentlige skatter og avgifter 782 kroner, som mannen fikk betalt tilbake av reiseselskapet.

I billetten sto det dessuten oppført en flyskatt som ifølge reiseselskapet utgjør drivstofftillegget, og som flyselskapet ikke refunderer.

Dermed satt vår uheldige passasjer igjen med en utgift på 5.650 kroner, nærmere bestemt 54 prosent av totalprisen på flybillettene, for en ubenyttet billett.

Men kan flyselskapet nekte å refundere dette tillegget?

Les også: Det kan lønne seg å klage på flyselskapet om denne bagasjen går i stykker

EU-regler tillater dette

Forbrukerrådet sier til DinSide at den uheldige mannen dessverre må se langt etter de kronene som utgjør drivstofftillegget. Årsaken er at EU-reglene støtter opp om flyselskapenes praksis.

– Den internasjonale organisasjonen for flyselskaper, IATA, regner ikke drivstofftillegget inn i skatter og avgifter, og en egen EU-forordning støtter opp om den forståelsen. Dermed har forbrukeren dessverre ikke noe å hente her, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet til DinSide.

At dette er vanlig praksis blant flyselskapene, bekreftes av informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

– Drivstofftillegget er ikke en del av offentlige skatter og avgifter. Hvis du har en billett som ikke er refunderbar, så er det kun de offentlige skatter og avgifter som refunderes, sier Johansen til DinSide og legger til at dette er et tillegg som vil være spesifisert i sammenheng med alle typer tillegg og avgifter.

I spesifikasjonen på vår lesers flybilletter, står derimot drivstofftillegget definert som flyskatt. Forbrukerrådet påpeker at tilbyderne av billetter bør bli tydeligere på hvilke skatter og avgifter de faktisk refunderer ved avbestilling.

– Noen selskaper inkluderer andre kostnader enn offentlige skatter og flyplassavgifter i det som betegnes som ” skatter og avgifter” på billetten. Det kan virke forvirrende, og vi oppfordrer flyselskapene til å være tydelige på hva de refunderer ved avbestilling, påpeker Flønes.

Les også: Nordens eneste 4-stjerners flyselskap