Ta en suppe! Varm væske er gunstig fordi den øker temperaturen i halsen og dermed bidrar til å hemme veksten av viruset. Foto: Colourbox.no
Ta en suppe! Varm væske er gunstig fordi den øker temperaturen i halsen og dermed bidrar til å hemme veksten av viruset. Foto: Colourbox.noVis mer

Influensa? Spis deg frisk!

Sunne spisevaner har store fordeler. Men noen ting bør du unngå.

Vi vet at sunne spisevaner og en sunn livsstil har mange fordeler. Blant annet kan dette bidra til at vi blir mindre sårbare for sykdommer. Men hva om du allerede er blitt smittet av en sykdom, som influensa?

Syk eller frisk?
Åtte ting du bør gjøre før du får influensa

Det er faktisk mulig å redusere både effekten og varigheten av influensaen gjennom et næringsrikt kosthold, ifølge nyhetsbrevet til Dr. Fedon Lindbergs. Mens noen matvarer kan styrke kroppens immunforsvar, kan andre forkorte varigheten av kvalme, feber, smerter og andre symptomer.

Nederst i artikkelen kan du lese hva du ikke bør spise når du har influensa.

Hva skal du spise?

Det er ikke uvanlig å ha liten matlyst når man har influensa. Og det er faktisk et poeng med dette: Forskning viser nemlig at så lenge man har feber fungerer immunsystemet bedre med litt mindre og sunn mat.

Under rekonvalesentperioden - som kan vare fra et par dager til to uker, kan sunn mat hjelpe kroppen å kvitte seg med giftstoffer og dermed bli frisk raskere, ifølge nyhetsbrevet.

Hva spiser du?

Hva spiser du når du er syk? (Avsluttet)
Jeg spiser det jeg har lyst på, enten det er junk eller sunt.(49%) 466
Ingenting. Jeg har stort sett ikke matlyst når jeg er syk, og vil ikke presse noe i meg.(38%) 363
Jo sunnere jo bedre!(13%) 119
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ingen skal tvinge seg selv til å spise, men her noen gunstige matvarer:

  • Frisk grønnsak- og fruktjuice (usøtet)
  • Buljong, særlig kyllingbuljong
  • Ovnsstekt fisk (mildt krydret)
  • Ovnsstekt, stekt eller kokt kylling
  • Supper, spesielt kylling- og grønnsaksuppe
  • Sitrusfrukter
Slik unngår du å bli smittet av svineinfluensa

Grunnen til at det er viktig med væsker - som supper, juice og vann, når man har influensa, er for å opprettholde væskebalansen i kroppen. Tørker kroppen ut, blir den mer sårbar for tilleggsplager. En god væskebalanse vil også lette symptomene, samt skylle ut giftstoffer fra kroppen. Varm væske er også fint for da øker temperaturen i halsen, som vil kunne hemme veksten av virus.

Videre krever det mindre energi å fordøye væsker, og da har kroppen mer overskudd til å bekjempe sykdommen.

Drikk åtte glass vann om dagen - mye eller sannhet?

Usikker på betydningen av mat

Siri Helene Hauge, lege ved Avdeling for infeksjonsovervåking ved Folkehelseinstituttet, er imidlertid usikker på om det går an å spise seg fortere ut av influensa.

- Men jeg kan si følgende: For å være bedre rustet til å tåle en influensainfeksjon er det viktig med en god ernæringsstatus og god helse generelt. Det er sannsynligvis bra for kroppen også når man er syk, å få sunn og næringsrik mat, sier hun til DinSide Helse, og presiserer at kostholdets påvirking på immunsystemet er et komplisert område man ennå ikke vet alt om.

Hun presiserer også at man ikke bør unngå å spise når man er syk, fordi maten ikke frister.

- Da er det bedre med litt usunn mat enn ingen mat, sier hun.

Tilskudd av vitaminer

For noen vil det være fordelaktig å ta ekstra vitaminer, ettersom matinntaket ofte begrenses. Da får ikke kroppen i seg essensielle næringsstoffer og mineraler den trenger for å holde seg frisk, eller bli frisk.

Vitaminer = stort sett penger i do, mener noen

Vitamin C, D, B kompleks, selen og sink er særlig anbefalt for influensapasienter for å lette symptomene og forkorte sykdomsforløpet, kommer det fram i nyhetsbrevet.

Glem C-vitaminer sier noen

Det er også visse matvarer som bør unngås:

Unner seg noe ekstra

Mange unner seg noe ekstra godt når sykdommen er over, eller de har fått matlysten tilbake. Disse bør tenke deg godt om neste gang: For det er mange matvarer som kan forsinke helbredelsesprosessen fordi de forsterker symptomene og ikke gir tilstrekkelig næring for bedre helse.

Unngå matvarer med tomme kalorier (søtsaker og brus), for mye sukker, alkohol, kaffe, stekt/sterkt krydret mat (kan påvirke magen), ost, melk, smør og andre meieriprodukter som fører til økt slimdannelse og for mye salt, som fører til uttørring.

Lyst til å skeie ut i kveld?