Nordiske land har større problemer med nitrat i grønnsaker enn land lenger sør i Europa, og det har vært vanskeligere å overholde grenseverdiene.  Foto: Colourbox.com
Nordiske land har større problemer med nitrat i grønnsaker enn land lenger sør i Europa, og det har vært vanskeligere å overholde grenseverdiene. Foto: Colourbox.comVis mer

Ikke varm spinaten på ny

Spinat og andre bladrike grønnsaker bør ikke varmes opp flere ganger. Sjekk hvorfor.

Visste du at du ikke bør varme opp spinat flere ganger? Her er årsaken:

Planter tar opp nitrogen som nitrat, og er nødvendig for at de skal vokse. Dette stoffet er i seg selv ikke farlig for mennesker, men i de fleste planter omdannes nitrat til nitritt, som omdannes videre til såkalte nitrosaminer i kroppen vår. Nitrosaminer er kjent for å være kreftfremkallende.

Så tilbake til spinaten: Oppvarming øker omdanningen av nitrat til nitritt. I bladrike grønnsaker som spinat finnes en høy konsentrasjon av nitrat. Derfor anbefales det ikke å varme opp bladrike grønnsaker to ganger, ifølge Matportalen.no.

Les også: Her er den sunneste salaten

Ekspertene mener likevel at de helsemessige fordelene ved å spise mye variert av frukt og grønt veier opp mot ulempene ved å få i seg nitrat som finnes i disse matvarene.


Greit med 400 gram hver dag

Det har lenge vært usikkerhet knyttet til dette med hvilke negative helseeffekter nitrat kan gi. Hovedkilden til nitrat er grønnsaker, spesielt bladgrønnsaker som spinat, salat og ruccola, og i tillegg får vi i oss små mengder via drikkevann, samt hermetisert mat, kjøttvarer, fisk og ost på grunn av tilsetningsstoffene natriumnitritt (E 250) og natriumnitrat (E 251).

Siden grønnsaker står for 50 til 70 prosent av nitratinntaket vårt, har man lenge jobbet for at innholdet av nitrat i spinat og salat skal være så lav som mulig, ifølge Matportalen.no.

EUs vitenskapskomité for mattrygghet, EFSA, har imidlertid konkludert med at de helsemessige fordelene ved å spise grønnsaker veier opp mot ulempene ved å få i seg nitrat. Her er årsaken:

Verdens helseorganisasjon anbefaler oss å spise minst 400 gram frukt og grønt hver dag (i Norge er anbefalt inntak noe mer, og er på om lag 750 gram per dag). I sin risikovurdering tok EFSA utgangspunkt i et inntak på 400 gram, men kun av grønnsaker, som inneholder mye mer nitrat enn frukt.

Les også: Slik fikser du fem om dagen

Greit for veganere også

EFSA konkluderte med at et daglig inntak på 400 gram forskjellige typer frukt og grønnsaker ikke vil overskride grensen for inntak av nitrat, som er satt til 3,7 mg/kg kroppsvekt per dag (ADI). ADI er den mengden av et stoff som en person kan få i seg daglig i løpet av hele livet uten at det medfører en helserisiko.

Veganere og vegetarianere, som gjerne har et høyt inntak av frukt og grønt, står heller ikke i fare for å overskride denne grenseverdien, ifølge EFSA.

Les også: Vegetarkost holdet vekten nede

I Norge har Mattilsynet overvåket innholdet av nitrat i salat og spinat siden 1995, ved å ta stikkprøver. Her har det vist seg at få prøver overskrider grenseverdiene for nitrat.

I 2007 påviste for eksempel kun én av 46 (2,2 prosent) prøver nitrat over grenseverdiene, noe Mattilsynet mener er en god trend. I 2003 var 13 prosent av prøvene over grenseverdiene.

Vanskelige forhold i Norge

Nordiske land har større problemer med nitrat i grønnsaker enn land lenger sør i Europa, og det har vært vanskeligere å overholde grenseverdiene. I Norge har man hatt en overgangsperiode der det har vært lov å selge salat og spinat som overskrider grenseverdiene, men etter 31.12.2008 gikk denne ordningen ut, og salat og spinat som hadde for høyt innhold av nitrat ble fjernet fra markedet.

Visste du dette? Big Mac sunnere enn salat

Temperatur, lys, jordsmonn, gjødsling og salatsort er noen faktorer som spiller inn.