<b>BRUK GOD TID:</b> Bruk god tid og sjekk om det finansrådgiverne sier stemmer før du handler, råder Forbrukerrådets fagdirektør for finans, Jorge B. Jensen. Foto: cf-wesenberg/kolonihaven.no
BRUK GOD TID: Bruk god tid og sjekk om det finansrådgiverne sier stemmer før du handler, råder Forbrukerrådets fagdirektør for finans, Jorge B. Jensen. Foto: cf-wesenberg/kolonihaven.noVis mer

– Ikke ta det for god fisk

Slik kan du sjekke om rådene du får i banken er gode råd.

Forbrukerrådet har gått undercover og avdekket store feil og mangler i investeringsbransjen. Som kunde er du ofte prisgitt rådene du får i banken eller hos finansinstitusjonen, noe som kan være uheldig.

Ifølge Forbrukerrådet unnlater bankene altfor ofte å kartlegge småsparernes økonomi, før de anbefaler dyre løsninger.

– Vi vet at dette er et marked hvor forbrukere mistrives, man forstår ikke helt produktene, og skjønner ikke helt hvordan markedet fungerer, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

– Konsekvensen blir at forbrukeren blir veldig avhengig av den man møter, som skal selge disse produktene, fortsetter Jensen.

Hvordan kan du vite om rådene du får i banken er gode eller dårlige? Les mer om dette lenger ned i saken.

Kartlegger ikke kunden

Forbrukerrådet har gjennomført en omfattende undersøkelse av kvaliteten på finansselgere. Undersøkelsen ble gjennomført som mystery shopping av anonyme representanter hyret inn av Forbrukerrådet. De anonyme forbrukerne har oppsøkt og gjennomført 30 kundemøter med selgere av finansielle produkter hos de største bankene og investeringsselskapene i landet, under dekke av å være kunde i markedet for sparing og finansiell rådgivning.

Undersøkelsen viser at kravene som settes gjennom MiFID (EUs regelverk for investeringstjenester), ikke følges godt nok i de fleste av prøvekjøpene. Jorge Jensen i Forbrukerrådet trekker spesielt fram mangelen på kartlegging av kunden som det punktet det syndes mest mot.

– I halvparten at tilfellene ser vi at selgerne ikke kartlegger kundens kunnskap og erfaring med dette markedet. Og da er det ikke mye rådgivning igjen, det går mer og mer mot salg, sier Jensen.

Forbrukerrådet er også kritiske til at det i kun et av tilfellene ble anbefalt nedbetaling av eksisterende gjeld.

– Nedbetaling av gjeld er en sikker spareform og normalt et bedre råd enn plassering i ulike markeder for den jevne forbruker, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

De etterlyser også mer opplysning om indeksfond, som kun blir fremmet i nevneverdig grad i ett av kundemøtene.

– Vi skulle sett mer av de billige indeksfondene, som er prisgunstige for forbrukerne, sier Jensen.

Dette bør du gjøre

Det skorter altså på kartleggingen av deg som kunde, og i veldig mange tilfeller brytes kravene i regelverket for investeringstjenester. Men hvordan kan du som forbruker forsikre deg mot dårlige råd: Hvordan kan du vite at de rådene du får i banken eller hos finansinstitusjonen er gode råd? Hvilke spørsmål bør du stille i banken?

– Du bør spørre om det ikke vil være mer lønnsomt for deg å nedbetale de de lånene du allerede har, og hvorfor det ikke er det, i så fall, sier redaktør og daglig leder i Finansportalen.no, Elisabeth Realfsen, til DinSide.no

– Hvordan kan jeg som forbruker vite om jeg får gode råd i banken?

– Du må bruke god tid, du må være aktiv i forhold til det, du må sette deg ned og prøve å komme til bunns i produktene, sier Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet til DinSide. Og så har du en ganske god løsning innenfor nettet, til å sjekke at den informasjonen som er gitt er riktig.

– Men du må ikke ta det for god fisk, det som blir anbefalt, understreker han.

– Men hvordan kan jeg sjekke det?

– Det er en måte å gjøre det på, for eksempel å gå inn på Finansportalen og se om du finner billige måter å spare på, for eksempel i disse billige fondene. Nå er det nok kanskje en del på de sparesidene der som ikke er helt suveren, men du må sondere terrenget, sier Jensen til DinSide.

– Du må ikke ha det travelt, poengterer Jensen. Det er dette med å føle at nå går du glipp av et godt tilbud, men det er jo bestandig et godt tilbud rett rundt hjørnet, fortsetter han.

Kontrollspørsmål

– Er det noen kontrollspørsmål jeg kan stille i banken, for å vite om det er gode råd, det jeg får?

– Jeg vet om noen, en av lederne av Seniorsaken ble ofte oppringt om han ville anbefale disse investeringsproduktene, og da pleide han å spørre "hva er den implisitte volatiliteten", og da ga de seg, sier Jensen og ler.

– Men finnes det et enkelt nøkkelspørsmål som ville låse opp det hele? Jeg tror ikke det er et enkelt, konkret spørsmål, men det er jo dette med å ikke ta ting for gitt, at det ikke er helt suverent, at du ikke finner noe bedre enn dette, sier Jensen til DinSide.

– Man kan jo spørre, "hvis jeg i stedet betaler ned på lånet, hva betyr det for meg økonomisk", og på en måte tvinge rådgiver til å gjøre det beregningen, det kan være en måte, sier Jensen.

– Man kan spørre selger," hva hvis jeg i stedet for, hvordan ser det økonomisk ut da", sier Jensen til DinSide.