MYE TULL: Garderobebransjen har hatt et prisjag de siste årene som har ført til mange rabatter. Så mange, at de umulig kan stemme, ifølge Forbrukerombudet og bransjen selv.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
MYE TULL: Garderobebransjen har hatt et prisjag de siste årene som har ført til mange rabatter. Så mange, at de umulig kan stemme, ifølge Forbrukerombudet og bransjen selv. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Ikke stol på garderobereklamene

Bransjen selv innrømmer at de jukser med prisene, og Forbrukerombudet advarer.

Vi har sagt det før, men vi må si det igjen: Rabatt betyr å selge noe billigere enn tidligere.

Har varen alltid hatt 30 prosent rabatt, har varen aldri hatt 30 prosent rabatt. Vi skrev nylig om dette problemet i byggevarebransjen.

Les også: - Vi prøver ikke å lure noen!

En bransje som skal være langt verre, er garderobebransjen.

- De har hatt problematisk markedsføring i flere år, forteller fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet til DinSide.

Løgn og bedrag

Ifølge Gjedrem er det største problemet markedsføring av rabatter som ikke er reelle.

- De har store prisavslag hele tiden. Men man kan ikke ha prisavslag hele tiden. Da har man ikke noe å slå av fra, sier han.

Prisene som blir markedsført som rabatterte sammenliknes med veiledende priser som aldri har vært tatt i bruk. Andre ganger oppgis det ikke noen pris å sammenlikne med i det hele tatt. Dermed kan tilbudsreklamene være løgn og bedrag, og i strid med markedsføringsloven.

- Folk får inntrykk av at de gjør et kupp, men den dokumentasjonen vi sitter på tyder på at dette ofte ikke er riktig. Det er ikke avslag i prisen slik det påstås, understreker Gjedrem.

ADVARER: Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet oppfordrer deg til å sjekke flere priser før du kjøper, heller enn å se på rabatten. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


At garderobeskap ofte kan være en kompleks affære, med for eksempel ulikt innhold og skapdører, gjør ikke saken noe bedre. Ofte blir det reklamert for skap med "gratis" ditt og datt, noe som gjør det enda vanskeligere for kundene å sammenlikne priser.

Dette bør du gjøre

Alt dette vil Forbrukerombudet ha en slutt på én gang for alle.

I lang tid nå har de derfor gjennomgått markedsføringen i bransjen, og har bedt mange aktører om å skjerpe seg. Blant annet Byggmakker, Maxbo, Montér og Smart Club lover bot og bedring.

Nå kommer reklamen du faktisk ikke kan reservere deg mot

Likevel tror ikke ombudet problemet er over riktig ennå.

- Så forbrukere bør ikke legge særlig vekt på prisavslagene. Reklamene er rett og slett ikke til å stole på, sier fagdirektøren til DinSide.

- Fornuftige forbrukere bør oppsøke forskjellige butikker og sammenlikne prisene dem i mellom. Bare da kan man være sikker på å få en god pris.

Én million kroner i bot

Bare én kjede har i denne omgang fått tvangsmulkt for sine reklamer: Garderobe-Mannen. Kjeden har 13 butikker i Norge, markedsføringen omtales som aggressiv og de reklamerer landet rundt i både trykte medier og på radio.

Én ulovlig reklame til, og Garderobe-Mannen må betale én million kroner. Med mindre kjeden vinner i Markedsrådet, hvor de nå har tatt saken. Her har kjeden også vært tidligere, i 2004. Da måtte de punge ut etter en serie med liknende ulovlig markedsføring.

ULOVLIG: Å vise til veilledende priser i rabattannonser er ikke lov med mindre prisen faktisk har blitt brukt. Vis mer


I fem år etter forholdt de seg til loven, og kuttet all ulovlig markedsføring. Så kom 2009.

- Da fikk jeg nok, og tenkte: "Til helvete heller, vi får bare kjøre på", forteller daglig leder Erik Bøckmann i Garderobe-Mannen til DinSide.

"Alle de andre gjør det"

Dermed stanset han de lovlige reklamene og fortsatte med ulovlige. For joda, Bøckmann er fullt klar over at han bryter loven. Han har bevisst rabatter på garderobene sine igjen og igjen, og selger i praksis aldri en garderobe til fullpris.

Grunnen hans er enkel: Fordi alle de andre gjør det.

I Bøckmanns lovlige periode sendte han inn klage på klage til Forbrukerombudet om konkurrenter som reklamerte ulovlig, slik han selv hadde gjort tidligere. Ifølge han gjorde ikke ombudet nok for å stanse dette, og Garderobe-Mannen falt derfor tilbake på gamle synder for å møte konkurransen.

Rådyrt rabattkort - 5.000 kroner året og 1.200 kroner om du mister kortet

Nå som en bot på én million kroner svever over selskapet, en sum Bøckmann kaller "helt hinsides", har de visstnok igjen sluttet med lovbruddene. Og igjen klipper Bøckmann ut garderobeannonser på daglig basis som strider mot markedsføringsloven.

Hvor flink er du til å se forbi rabattene?

(Avsluttet)
Jeg ser kun på sluttprisene(55%) 304
Jeg lokkes av rabatter, men sjekker prisene andre steder(41%) 230
Jeg ser kun på rabattene(4%) 23
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Nå vil han ha likhet for loven.

Frykter konsekvensene

- Alle kjører 25 prosent, 30 prosent, 50 prosent. Rabatter, rabatter, rabatter. Ingen kjøper en garderobe til fullpris i dag, sier Garderobe-Mannen-sjefen til DinSide.

- Absolutt alle gjør det samme, og jeg har sendt inn bøttevis med ulovlig markedsføring til Forbrukerombudet. Jeg har en stabel som sikkert er en meter høy. Det er klart jeg synes det er urettferdig om mitt selskap ikke skal få lov til å dele den samme goden.

At alle er med på jukset er nok ikke alle enige i. Markedsdirektør Tina Karp i Løvenskiold Handel (Maxbo) hevder overfor DinSide at de kan dokumentere at før-prisene i deres garderobereklamer faktisk har vært brukt. Samtidig mener hun loven kan være "uklar" og vil endre sin garderobemarkedsføring i tråd med Forbrukerombudets krav.

Bøckmann, på sin side, frykter at lovlige reklamer nå vil gå utover selskapet hans. For selv om garderobene skal være like rimelige som hos konkurrenten, har kundene en tendens til å gå dit hvor det lyser "-50%".

- Føler du at du har lurt kundene dine med den ulovlige markedsføringen?

- Det er ikke en eneste kunde om har klaget til Forbrukerombudet. Det er bare vi butikker som klager på hverandre. Så jeg tviler sterkt. Jeg vil påstå at kundene er ganske opplyst. Det er tross alt sluttprisen som teller, og jeg tror forbrukeren klarer å tenke selv, sier Bøckmann.

- Jeg slutter gjerne med ulovlig markedsføring. Men da må alle de andre gjør det samme.

Her er billigvaren dyrere enn merkevaren