<B>DYR SMS:</B> Eksempler på tekstmeldinger som kan koste deg skjorta. Foto: DinSide
DYR SMS: Eksempler på tekstmeldinger som kan koste deg skjorta. Foto: DinSideVis mer

- Ikke si vi ikke advarte deg

Disse tjenestene kan koste deg tusenvis av kroner.

Har du mottatt uønskede meldinger på mobiltelefonen din? Da er du ikke alene. Og du bør vite at meldingene du har mottatt antageligvis ikke er gratis.

For noen uker siden fortalte DinSide om en uheldig bergenser som hadde mottatt uønsket reklame på sms til en pris av 90 kroner per melding. Til sammen hadde han betalt 360 kroner for meldinger han trodde var gratis. Pengene ble ikke refundert før DinSide tok kontakt med det selskapet som sto ansvarlig.

I kjølvannet av denne saken har DinSide mottatt haugevis med e-poster, tekstmeldinger og telefonoppringninger fra folk som har opplevd å motta uønskede og svært kostbare tekstmeldinger på mobilen. Enkelte kan fortelle at de har blitt fakturert over tusen kroner for meldinger de ikke skal ha bedt om å motta.

Hvordan kan det ha seg at så mange mennesker har mottatt rådyre tekstmeldinger som de angivelig ikke har bedt om å motta? Her er to mulige årsaker:

I enkelte tilfeller kan det hende at noen har meldt opp ditt telefonnummer til en betalingstjeneste. Man skulle kanskje ikke tro at det var så enkelt å misbruke andre menneskers telefonnummer, men DinSide har flere ganger skrevet om hvor enkelt det kan gjøres.

Noen tjenester forutsetter bare at du plotter inn et vilkårlig telefonnummer for å aktiveres, og vips, så vil personen som eier nummeret motta meldinger som antageligvis er alt annet enn gratis.

Forhåpentligvis tilhører dette sjeldenhetene. De fleste seriøse leverandører av betalte innholdstjenester krever at du oppgir et passord som du mottar på telefonen, før du blir fakturert for slike tjenester. Dette begrenser muligheten til å bli utsatt for denne typen trakassering.

Kim Jansson er journalist i DinSides økonomiredaksjon. Følg ham på Twitter: http://twitter.com/kimjan Foto: Per Ervland Vis mer


En annen og antageligvis vanligere årsak til at mange mottar uønskede tekstmeldinger er at de ukritisk har utlevert mobilnummeret sitt til en tjeneste som lever av å sende dyre reklamemeldinger.

DinSide har for eksempel advart mot å melde seg på en pågående Ikea-konkurranse på nettet, der brukerne vil ende opp med å betale dyre dommer for å delta i kampen om møbler for 4.500 kroner.

Selskapet bak konkurransen, Trivicell, har selvfølgelig skrevet i liten, nesten uleselig skrift, at om du registrerer nummeret ditt, må du betale penger for meldingene du mottar. Derfor skal selskapet skal ha kritikk for å ikke opplyse godt nok om kostnadene forbundet med konkurransen.

Likevel er det én ting som er viktig å huske: Vi kan kritisere og advare mot slike selskaper og konkurranser så mye vi bare vil, men til syvende og sist er det mobilbrukerne selv som må ta ansvar.

Hvor mange ganger har vi ikke skrevet om hvor dyrt det kan være å melde seg opp på øresauksjoner som Bidit og liknende, likevel er det folk som ikke skjønner hvorfor de blir fakturert tusenvis av kroner etter å ha meldt seg på.

Vi, eller rettere sagt norske forbrukermyndigheter skal ikke akseptere at slike selskaper opererer på kant med loven, men det er opp til oss forbrukere ikke å la oss lure til å skrive inn telefonnummeret vårt i hytt og vær.

De som gjør det, kan ikke forvente noe annet enn å betale for eventuelle reklamemeldinger de måtte motta på telefonen. Ikke si vi ikke advarte deg.