Er yoghurten, pizzaen og suppen virkelig så sunn som du tror (montasje)?  Foto: Div. + Colourbox
Er yoghurten, pizzaen og suppen virkelig så sunn som du tror (montasje)? Foto: Div. + ColourboxVis mer

Ikke så sunt likevel?

8 "sunne" matvarer som ikke er så sunne likevel.

Du tror kanskje at fisk, frokostblanding og yoghurt er sunt. Og det er det, men noen ganger faktisk bare inntil de kommer i hendene på de store matprodusentene. For jo mer en matvare blir herdet med, jo mer usunn blir den.

Husk, de sunneste matvarene er de som ikke har en lang rekke med ingredienser. De er hva de er.

Her viser vi åtte sunne matvarer som er blitt usunne.

Les også:
Mc.Barnemat eller helsekost?
Slik unngår du vektfellene

1. Fiskepinner

Selve fiskedelen, som vanligvis er torsk, er jo sunn. Men de resterende ingrediensene er ikke like sunne. Her er det selvfølgelig snakk om det som er rundt det lille torskestykket.

Vi har i lang tid blitt anbefalt å spise mer fisk – som inneholder mye sunt fett. Men hvis du lever på fiskepinner og bare velger fritert fisk når du skal ha take-away middag, vil ulempene raskt overveie fordelene.

Les mer: Hjertet ditt kollapser av dette

2. Yoghurt

Egentlig kan man kalle yoghurt for en meieridessert som er fylt med sukker og prosessert frukt. Og det er jo ikke så sunt. Prøv heller å lage din egen variant der du blander yoghurt naturell med fersk frukt som du moser. Det finnes også magre yoghurt-alternativer i de fleste butikker.

Brenn fett med yoghurt

3. Suppe på pose eller boks

Suppe er sunt, billig og lett å lage. Lager du suppen selv kan det bli reneste vitaminbomben, men sverger du til supper på boks eller pose får du som regel i deg en altfor stor blanding av salt, fett, kunstige tilsetningsstoffer, konserveringsmidler, vann og kanskje en liten bit av en gulrot.

Spar heller på kylling- og kjøttrester og grønnsaker og lag din egen suppe.

Styr unna saltbombene

4. Grønn te

Asiatere er storforbrukere av grønn te. Teen er kjent for å inneholde en rekke beskyttende antioksidanter og andre sunne komponenter, og kan trolig beskytte mot kreft, hjertesykdom, demens og andre aldersrelaterte sykdommer, ifølge studier. Men på denne siden av kloden er det mange som ikke liker smaken av grønn te, og heller på med sukker eller sirup. Og da blir det jo ikke lengre en sunn drikk!

Vær også oppmerksom på leskedrikker som inneholder ordet grønn te. Her burde du ta en ekstra sjekk på resten av ingrediensene i drikken.

Også te kan gi syreskader

5. Popkorn

Popkorn i dag er ikke like sunn som det den en gang var. Popkorn er jo mais, som er rik på fiber, har få kalorier og inneholder lite sukker, salt og fett. Ting blir derimot snudd litt på hodet når det tilsettes salt, sukker og fett. Særlig mikropopkorn er de store synderne med en lang rekke ingredienser som tilsettes for å forbedre smaken.

Det beste er å lage popkorn selv, og begrense mengden salt, sukker og fett.

Mikropopp kan være livsfarlig

6. Ferdig oppskåret brød

Selv om markedet for ferdig oppskåret brød ikke er like stort i Norge som i Storbritannia og USA, kan du likevel være oppmerksom på en ting. Denne typen brød, særlig de lyseste variantene, spiller en viktig rolle når det gjelder utviklingen av fedme og diabetes i disse landene. Ferdig oppskåret brød inneholder som regel mel, sukker, maissirup og ofte en rekke andre ingredienser. Et skikkelig brød inneholder som regel bare mel, vann, litt salt og gjær.

Ferdig oppskåret brød har dessuten ofte evnen til å holde ut i butikkhyllen mye lengre enn vanlig brød, noe som heller ikke er helt bra…

Slik velger du riktig børd

7. Frokostblanding

Vi får høre at det er viktig å starte dagen med en god frokost, men det er ikke bare å få i seg hvilken som helst frokostblanding. Frokostblandinger som inneholder hvete, bygg og havre – for å nevne noen, er viktige og sunne ingredienser. Dessuten består de ofte en god blanding av protein, sunt fett og vitaminer.

Men ordet frokostblanding har mange definisjoner. Her kan det være snakk om puffede hvetekorn med honning, ristet müsli med sjokolade og hasselnøtter eller puffet ris med kakaosmak.

Det beste er å lage din egen frokostblanding, som består av for eksempel havregryn, havrekli og litt nøtter og rosiner.

Det kan bli slutt på sunne påstander på frokostblanding

8. Pizza

En ting er pizza du får i Italia, som inneholder bestemte mengder mel, tomater, mozzarella, olivenolje, basilikum og oregano (og evt. kjøtt). Denne pizzaen er næringsrik og mettende. Noe helt annet er pizzaen du får på gatehjørnet eller i dagligvarebutikken. Selv om ideen om pizza er den samme, kan man vel trygt si at det har tatt litt av. Disse pizzaene inneholder langt mer fett og salt enn den originale varianten, og har dessuten langt flere kalorier og langt færre sunne næringsstoffer.

Hvilken pizza er sunnest?

Lag heller din egen pizza. Det er enkelt, og da har du full kontroll over hva som er i den.

Kilde: Live Science