<b>Ekstra sikkert på nett?</b> Visa hevder at kunden er sikret uansett. Foto: Kristina Picard
Ekstra sikkert på nett? Visa hevder at kunden er sikret uansett. Foto: Kristina PicardVis mer

Ikke så sikkert likevel?

Det finnes ingen sikrere måte å handle på nettet, reklamerer Visa. Men Forbrukerombudet reagerer.

Under overskriften "Det finnes ingen sikrere måte å handle på nettet" reklamerer Visa med ekstra god beskyttelse for sine kunder.

Men Forbrukerrådet er kritiske til markedsføringen fordi rettighetene ikke er nedfelt i den avtalen du gjør med banken din/kortutsteder når du mottar kortet.

Under overskriften "Det finnes ingen sikrere måte å handle å nettet" viser markedsføringen at man kan få pengene tilbake eksempelvis dersom du blir offer for svindel, ikke mottar varen, varen er skadet eller du mottar helt feil vare.

>>>NETTHANDEL: Dette bør du vite

Står ikke i avtalen

Men rettigheten det siktes til i markedsføringen, fremgår ikke av avtalene forbrukerne inngår med sin bank/kortutsteder.

Forbrukeren vil derfor ikke ha et avtalegrunnlag for å kreve tilbake pengene dersom man eksempelvis blir utsatt for internettsvindel, slik reklamen hevder.

Når disse rettighetene kun fremgår av avtaler som forbrukeren ikke er part i, vil det etter Forbrukerombudets oppfatning være vanskelig for en forbruker å påberope seg disse rettighetene i en sivil tvist. , skriver Forbrukerombudet i et brev til Visa Norge.

De ber Visa Norge på nytt rette et initiativ til Finansnæringens hovedorganisasjon (FNO) for å få implementert "Visa-rettighetene" i avtalene med kortholderne.

>>>Mer om Visas garantier

Har rettighetene allerede

– Alle som har lisenser til Visa-systemet, inngår avtaler som gjelder mellom partene, og rettighetene står eksplisitt forklart, sier Torstein Lind-Isaksen administrerende direktør i Visa Bankgruppe til DinSide.

Han forstår imidlertid Forbrukerombudets ønske om at rettighetene også er nedfelt i selve kortholderkontrakten mellom kunden og banken.

Likevel presiserer han at kundene har rettighetene allerede.

Men er det ikke vanskelig for kundene å stå på disse kravene uten en avtale?

– Det har sikkert vært tilfeller der Visa-kortkunder har møtt motstand på grunn av uvitende bankpersonell, men klager de, så skal de få medhold, sier Lind-Isaksen.

Han forklarer at siden Visa ikke er direkte part i de avtalene som bankene gjør med sine kortkunder, må de legge presse på Kontraktsutvalget for å få endret avtalene.

– Vi skal få dette inn i de mønsteravtalene som bankene har, sier Lind-Isaksen.

Visa tilbyr ekstra sikkerhet på nettet i sin markedsføring. Foto: Visa.no Vis mer