FOR LAVT INNTAK: Norsk ekspert mener deltakerne i den nederlandske studien har spist for lite fisk til at det kan motvirke hjertesvikt. Foto: colourbox.com
FOR LAVT INNTAK: Norsk ekspert mener deltakerne i den nederlandske studien har spist for lite fisk til at det kan motvirke hjertesvikt. Foto: colourbox.comVis mer

Ikke så hjertesunt likevel?

Omega 3 kan ikke forebygge hjertesvikt likevel, ifølge ny studie. Norsk ekspert er skeptisk.

Flere undersøkelser har funnet at sunne omega 3-fettsyrer i fisk kan motvirke hjerte-karsykdom.

Det er vist at marine fettsyrer har gunstige effekter på hjerte-karsystemet ved å motvirke betennelse, hjerterytmeforstyrrelser og/eller ved å redusere blodtrykk, hjertefrekvens og nivået av farlig fett i blodet.

Men akkurat når det gjelder hjertesvikt, spiller disse fettsyrene tilsynelatende ingen stor rolle. Kun hos diabetikere kan det ha en mulig gunstig effekt.

Det er konklusjonen til en omfattende studie ved Wagenigen Universiteit i Nederland.

Norsk omega 3-ekspert er ikke enig.

Undersøkelsen er publisert i European Journal of Heart Failure.

Les også:
Fiskefett motvirker hjertetrøbbel
Fisk som medisin
Omega 3 - mulig uten fisk?


Minsker ikke risikoen

Fra 1990 fulgte de nederlandske forskerne 5300 menn og kvinner over 55 år bosatt i en forstad til Rotterdam. Ved studiestart ble deltakernes kosthold kartlagt, spesielt inntaket av fisk. I løpet av de neste 11,4 årene utviklet 670 hjertesvikt.

Resultatene viser at deltakere som spiste fisk ikke hadde lavere risiko for hjertesvikt enn de som ikke gjorde det, ifølge en pressemelding fra European Society of Cardiology.

Selv ikke hos deltakerne som spiste mest fisk – 20 gram daglig eller mer i gjennomsnitt - så forskerne at fisk hadde en signifikant innvirkning på faren for hjertesvikt. Kun hos diabetikerne så forskerne en noe forminsket risiko for hjertesvikt.

Les også:
Maten du ikke bør droppe
Slik tar du vare på hjertet
Hjertegode matvarer

Få studier på området

- Forskere og helsemyndigheter blir stadig mer overbevist om at inntak av fisk, selv i moderate mengder, kan beskytte mot hjerteinfarkt, sier forsker Marianne Geleinjse i pressemeldingen.

- Det finnes imidlertid ingen klare bevis for at det å spise fisk kan motvirke hjertesvikt. Én studie har antydet at det kan være tilfelle, men vi var ikke i stand til å bekrefte dette i vår undersøkelse.

Les også:
Fiskefett motvirker hjertetrøbbel
Fisk som medisin
Omega 3 - mulig uten fisk?

Stem her!

Hvor ofte spiser du fisk? (Avsluttet)
1 gang i uka(27%) 128
2-3 ganger i uka(26%) 124
Sjeldnere(25%) 118
3-4 ganger i uka(13%) 64
Mer enn 5 ganger i uka(5%) 24
4-5 ganger i uka(4%) 20
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Fremdeles viktig med fisk

Geleijnse påpeker imidlertid at fiskeinntaket i Nederland er meget lavt – i gjennomsnitt mindre enn én porsjon i uka. Muligens må inntaket være høyere for å kunne beskytte mot hjertesvikt.

Hun understreker også at funnene ikke er en oppfordring til folk om å kutte ut fisken.

- I tillegg til omega 3, inneholder fisk andre sunne komponenter, som vitamin D og selen. Fisk er dessuten en god proteinkilde og er langt sunnere enn for eksempel rødt kjøtt.

Tidligere forskning har blant annet vist at rødt kjøtt har en rekke negative helseeffekter. Blant annet kan det redusere levealderen og øke risikoen for kreft og diabetes.

Les også:
Sannheten om rødt kjøtt
Kun menn og eldre bør spise Solværpostei og Lofotpostei

Norsk ekspert er skeptisk

- Jeg synes ikke denne studien sier noe som helst, sier Bjarne Østerud, omega 3-ekspert og professor i biokjemi ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø, til DinSide Helse.

- Deltakernes inntak av fisk var for lavt til at det ville fått noe utslag, mener han.

Østerud understreker at han ikke har lest selve forskningsrapporten, kun abstraktet og pressemeldingen. Her angis det ikke akkurat hvor mye fisk deltakerne fikk i seg. Det er imidlertid kjent at inntaket av fisk i Nederland er forholdsvis lavt, sier han.

- Så du tror ikke omega 3-fettsyrer i fisk kan avskrives, slik de nederlandske forskerne har gjort?

- Nei, jeg hadde ikke konkludert med dette i det hele tatt.

Les også:
Din guide i omega 3-jungelen
Slik tar du vare på hjertet

- Ikke sammenlignbart

- I Japan spiser de mer fisk i løpet av én dag enn hva de spiser på en uke i Nederland. Og en rekke studier viser at japanere har god beskyttelse mot hjerte-karsykdom, inkludert hjertesvikt. Denne undersøkelsen er ikke sammenlignbar.

«I Japan spiser de mer fisk i løpet av én dag enn hva de spiser på en uke i Nederland.Bjarne Østerud, prof. i biokjemi UiT »


Østerud har flere spørsmål når det gjelder studien.

- Det sies ingenting om hvordan fisken er tilberedt. Ble den kokt? Hvilket tilbehør ble brukt? Hadde de et kosthold med mye mettet fett? Det finnes mange andre faktorer som spiller inn.

Les også:
Viktig med omega 3
Omega 3 - mulig uten fisk?

Omega 3 bør inntas med antioksidanter

- Det er ikke nok å få i seg omega 3. Inntak av omega 3 uten tilstrekkelig med antioksidanter i kosten, det vil si mye frukt og grønnsaker, er ikke bra. Omega 3 oksideres raskt, og uten antioksidanter kan et stort forbruk blant annet heve risikoen for åreforkalkning, forklarer han.

- I Nederland har de et betydelig lavere inntak av antioksidanter enn det de har i for eksempel Middelhavslandene hvor vi vet at dødelighet av hjerte-karsykdom er lav. Vi skal også huske på at økningen i hjertesvikt er en følge av at mange flere i dag overlever hjerteinfarkt, men vil da ha skader på hjertet som senere fører til hjertesvikt. Derfor bør man ikke ha et ensidig fokus på hjertesvikt .

Les også:
Slik tar du vare på hjertet
Hjertegode matvarer

Stem her!

Hvordan tilbereder du vanligvis fisk? (Avsluttet)
Jeg steker den.(40%) 69
Jeg ovnsbaker den, men ikke oppå grønnsaker.(21%) 36
Jeg koker den.(13%) 23
Jeg liker best rå fisk (sushi)(12%) 20
Annet(8%) 14
Slik som Østerud beskriver.(6%) 11
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Viktig med riktig tilberedning

Det er også viktig å tilberede fisken på riktig måte, sier Østerud til DinSide Helse.

- Koker du den, vil innholdet av flere gunstige stoffer synke. I Japan spiser de imidlertid mest rå fisk, noe som kan forklare hvorfor fisk har slik en helsegunstig effekt på den japanske befolkningen, tror Østerud.

- Men hvis du ikke liker sushi. Hva er den beste måten å tilberede fisken på da?

- Vi anbefaler, og slik tilbereder jeg alltid fisken selv også, å lage en grønnsaksseng først og la denne stå i ovnen i 40-45 minutter. Legg deretter fersk fisk på toppen. Da vil alle de gode stoffene som lekker fra fisken havne i grønnsakene.

Les også:
Fiskefett motvirker hjertetrøbbel
Fisk som medisin
Omega 3 - mulig uten fisk?