Ikke så dumt som det ser ut

150.000 nordmenn går nå regelmessig stavgang, og salget av turstaver når nye høyder. Nå kaster landets treningssentre seg på den nye mosjonsbølgen.

Stavgang er blitt en ny folkesport. 400.000 nordmenn har prøvd stavgang, og 150.000 går jevnlig med turstaver, ifølge Norges mosjons- og bedriftidrettsforbund.

Ince Westergaard i treningskjeden Elixia forteller til nyhetsbyrået Newswire at en av årsakene til interessen for stavgang er at alle kan ha utbytte av å trene med turstaver, enten man er topptrent eller vanlig mosjonist.

- Med riktig teknikk gir stavgang god sirkulasjon og avspenning for nakke og skuldre, sier Westergaard.

- Denne treningsformen gir også høyere forbrenning enn vanlig gange, samtidig som stavene gir lav støtbelastning for knær, hofter og rygg, sier hun.

Treningskjeden tilbyr i sommer organiserte stavgangturer med instruktør, og håper å nå også nye grupper mosjonister. Stavgang har særlig slått godt an i aldersgruppen over 50 år.

- Stavgang er enkelt, men innføring i riktig teknikk er viktig. Eksperter hevder at åtte av ti av de som benytter staver i dag har feil teknikk, sier Westergaard.

Stavgang ble første tatt i bruk i Norge blant langrennsutøvere ved Norges idrettshøgskole på slutten av 1960-tallet. Nå har mosjonistene overtatt, og den norske stavprodusenten Swix rapporterer om dobling av salget fra 2003 til 2004.

Produktsjef Svein Pedersen i Swix fremhever at riktig teknikk er viktig dersom man skal oppnå en god treningseffekt.

- Mange er kun ute og ”lufter” stavene sine, noe som faktisk kan gi slitasjeskader. Det er viktig at stavene er i slalåmlengde, 120-130 centimeter, og tilpasset høyden din. Staver uten alpinhåndtak er ofte best. Alpinhåndtak gjør at man må holde fast staven hele tiden, noe som kan føre til muskulaturen blir spent. Langt fraskyv, slik at albuen er ustrakt, er bra, sier Pedersen.

Dette trenger du:

 

  • Gode sko med et godt grep.
 

  • Riktig stavlengde er ca. 0,7 x kroppslengde.
 

  • Albueleddet skal være i ca. 90 grader når du holder i stavhåndtaket.
 

  • Håndtakene skal gi deg støtte, slik at du kan gå med en lett åpen hånd.
 

  • Drikkebelte på lengre turer.
 

  • Klær tilpasset været og hansker i kaldt vær.
 

Mozon.no, 29.06.2004