Forbrukerombudet får meldinger om feil i lagerstatus og leveringstid hos norske nettbutikker. (Bildet er kun en illustrasjon.)
Forbrukerombudet får meldinger om feil i lagerstatus og leveringstid hos norske nettbutikker. (Bildet er kun en illustrasjon.)Vis mer

Ikke på lager likevel

Nettbutikker oppgir feil informasjon om lagerstatus og leveringstid.

Forbrukerombudet mottar klager på at nettbutikker oppgir feil informasjon om lagerstatus.

– Om en vare er på lager eller ikke, kan ha stor betydning for leveringstiden. Derfor må opplysningene om dette være korrekte, sier fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet.

Mange nettbutikker gir informasjon om hvor mange varer de har på lager. Samtidig opplyses det gjerne om at varer på lager sendes umiddelbart.

– Opplysninger om lagerstatus og leveringstid kan være avgjørende for om en forbruker handler eller ikke. Dersom denne informasjonen ikke stemmer, vil det kunne være i strid med markedsføringsloven, fortsetter Grøndal.

Les også:
To nettbutikker får "best i test"
TV-kjøpet som gikk galt

- Vi får jevnlig henvendelser om feil informasjon om lagerstatus, sier fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


Du kan kreve eller angre

Dersom du ikke får varen innen den oppgitte leveringstiden, følger det av forbrukerkjøpsloven § 21 at du kan fastholde kjøpet og kreve at varen leveres.

Du kan også gå fra avtalen etter angrerettloven § 11 dersom du heller vil handle et annet sted.

I begge tilfellene skal det holde å sende en e-post til nettbutikken der du forklarer at du ønsker å angre, heve eller fastholde kjøpet. Viser du til angrerettloven, trenger du ikke oppgi noen grunn, og om nettbutikken ikke har sendt varen, skal du slippe noen form for kostnader.

Men du kan også heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven dersom varen ikke kommer innen avtalt tid. Du kan da heve kjøpet og gå til dekningskjøp; kjøpe varen fra en annen forhandler og kreve mellomlegget fra forhandleren som ikke leverte i tide.

– Et problem for kjøper

I konkurransen om å være først ute med nye produkter som smarttelefoner og lesebrett er det avgjørende at nettbutikkene faktisk kan levere det de lover.

- Det er viktig at bransjen er bevisst på at feilaktige opplysninger om lagerstatus og leveringstid oppleves som et problem for forbrukerne. Bransjen må ha gode rutiner som sikrer korrekt informasjon, sier Grøndal.

>>> Denne nettbutikken er ikke hva du tror

Sjekk nettbutikken

Forbrukerombudet råder forbrukerne til å være bevisst på at nettbutikkenes lagerstatus ikke alltid stemmer med virkeligheten, og til å sjekke nettbutikken grundig før du handler.

- Ta gjerne et nettsøk på nettbutikken du vurderer å handle fra før du bestiller. Da vil du kunne finne ut om andre har opplevd problemer med butikken tidligere, råder Grøndal.