Normalt skal det være en balanse mellom treningsbelastning og restitusjon, men hos overtrente rekker ikke kroppen hente seg inn igjen før den skal prestere på nytt. Foto: Colourbox.com
Normalt skal det være en balanse mellom treningsbelastning og restitusjon, men hos overtrente rekker ikke kroppen hente seg inn igjen før den skal prestere på nytt. Foto: Colourbox.comVis mer

Ikke overdriv treningen

For noen tar treningen overhånd. Lider du av Birkebeinersyndromet?

For mange er trening ensbetydende med glede, økt energi, en pause fra hverdagen, velvære og et sunt vedlikehold av kroppen. De trener jevnlig noen ganger i uken, og har et sunt og fornuftig forhold til det å være fysisk aktiv.

Men hos noen bikker det.

- Noen trener så mye enten i mengde eller intensitet at det får negative helsemessige konsekvenser – både fysisk og mentalt, forteller professor Egil Wilhelm Martinsen ved Klinikk for psykisk helse ved Oslo universitetssykehus, Aker, til DinSide Helse.

Overtrening kommer fra idretten og kjennetegnes blant annet med at man trener så mye og så hardt at man ikke klarer å bygge seg opp igjen. Normalt skal det være en balanse mellom treningsbelastning og restitusjon, men hos overtrente rekker ikke kroppen hente seg inn igjen før den skal prestere på nytt. Dette kan føre til en rekke symptomer.

Trener seg syke og slitne
Vi jogger som aldri før
Syk av trening

Angst og depresjon

En person som trener normalt vil stort sett oppleve mye vitalitet, lite trøtthet og god helse, men hos overtrente blir situasjonen en litt annen.

- De blir trøttere og mindre vitale, de kan få angst og depresjoner, de klarer ikke hente seg inn igjen etter en natts hvile og de presterer dårligere, forteller Martinsen.

Han forteller om en rekke negative virkninger av overdreven fysisk aktivitet:

Spiseforstyrrelser
Økt risiko for spiseforstyrrelser, samt vedlikehold av spiseforstyrrelser, er nok den vanligste konsekvensen av overdreven trening.

Anorektikere vil føle glede

- Her er det hovedsakelig snakk om unge, sårbare jenter. Her kan hard trening være en del av hele sykdomsbildet, i tillegg til et begrenset inntak av mat og/eller overspising fulgt av oppkast. De gjør det for å holde vekten, men også for å dempe smertefulle følelser som skam, skyld og angst, sier Martinsen.

Jeg er jente som sliter med samvittighet når det gjelder trening. Jeg har tidligere hatt anoreksi. Se hva Lommelegen svarer

Megareksi
Dette er mannens feilaktige forestilling om egen kropp. Mens jenter med spiseforstyrrelser tenker at de vil få bedre selvfølelse av å bli tynnere, kan menn med lav selvfølelse forsøke å løse problemet ved å bygge opp muskelmassen i overdreven grad, som noen kaller megareksi.

Dette prøver de å oppnå gjennom trening og kosthold.

Mange menn er sykelig kroppsfiksert

Treningsavhengighet
Noen blir avhengige av rusmidler og internett, mens andre blir avhengig av trening.

Sjekk her om du er treningsnarkoman?

- Her økes dosen jevnlig for å få mer effekt. Og slutter man får man symptomer man ikke hadde før man startet, som abstinenssymptomer, sier Martinsen, og legger til at noen mener dette er en gunstig effekt da det stimulerer til holde kroppen i gang – kunsten er å finne balansen.

Birkebeinersyndromet
Martinsen kaller dette også for Vasalopp-syndromet. Det er ikke en psykiatrisk sykdom, men et fenomen han er kjent med.

- Dette rammer hovedsakelig menn over 50 år som plutselig skal trene hardt. De kan ta helt av, og det kan være uheldig både for kroppen og for familien. Et eksempel på dette er en mann som jobber som lege, er familiefar og som trener når han har tid. Hvis det utvikles en tvangspreget atferd blir han primært idrettsutøver, som jobber og er familiefar når han har tid, forklarer Martinsen.

Hjertefeil av for mye trening

Hvor mange er treningsavhengige?

Martinsen presiserer at antall personer som overtrener har et begrenset omfang.

- Det store folkehelseproblemet er at for mange er inaktive, sier han, og legger til at det er ikke nødvendigvis negativt å være treningsnarkoman.

- En treningsnarkoman er ofte kjent for å være sunn og sporty, og en person som liker å trene mye. Men noen passerer grensen til det sykelige.

Når Martinsen møter personer som har presset seg selv over grensen, ser man først og fremst på hvordan man kan redusere treningsdosen, eller om det er mer hensiktsmessig med en lengre pause.