Nå bør man trene 50 minutter om dagen for å opprettholde god helse (foto: Colourbox.com). Foto: Colourbox
Nå bør man trene 50 minutter om dagen for å opprettholde god helse (foto: Colourbox.com). Foto: ColourboxVis mer

Ikke nok med 30 minutter trim

Vi har lenge blitt anbefalt å trene minst 30 minutter om dagen for å for å opprettholde helsa. Nå har ekspertene forandret mening.

Har du lenge sverget til tidseffektiv trening på treningssentrene eller til småspurtene til og fra jobb, for å bevare helsa? Nå spørs det rett og slett om du må bortimot doble denne treningstiden for å oppnå samme gevinst.

Nå mener man nemlig at det skal mer til enn de anbefalte tretti minuttene for å hindre at folk går opp i vekt eller hjelpe dem ned i vekt samt holde kiloene unna. Dette kommer fram i de oppdaterte retningslinjene til American College of Sports Medicine (ACSM), ifølge Reuters Health.

Her trener du billigst

En genuin helsekrise
Ønsket er at retningslinjene skal bidra til økt forståelse for betydningen av å drive med fysisk aktivitet for å opprettholde vekten og god helse. Dr. Joseph E. Donnelly ved University of Kansas uttaler at det er en genuin helsekrise i USA når det kommer til hva folk spiser og hvor lite de beveger på seg.

- Nå som vi har ny kunnskap om hvor stor del fysisk aktivitet er i det totale regnestykket, kan vi fortsette arbeidet med å hjelpe personer som sliter med vekten, sier han.

Vet du dette om trening? Ta testen!

200 – 300 minutter i uken
I 2001 hadde ACSM andre anbefalinger for å forbedre helsa.

Den gang mente ACSM at overvektige og fete mennesker burde være fysiske aktive i minst 150 minutter i uken, som betyr rundt 30 minutter om dagen, fem dager i uken – i moderat intensitet. Og for å oppnå langsiktig vektreduksjon måtte de holde på i 200 til 300 minutter i uken.

- Nyere bevis støtter fortsatt denne anbefalingen, men viser i tillegg at mer fysisk aktivitet kan være nødvendig for å unngå vektøkning etter et vekttap.

Det står skrevet i den siste utgaven av tidsskriftet Medicine & Science in Sports & Exercise, som gis ut av colleget.

Slik får du stålkondis

Siden 1999 er det dokumentert at å drive moderat fysisk aktivitet mellom 150 og 250 minutter i uken, er virkningsfullt for å unngå en vektøkning på mer enn 3 prosent. Samtidig vil dette bare gi moderat vektreduksjon.

Mer trim i løpet av en uke assosieres nå med vesentlig større vektreduksjon, ifølge ACSM. Det er mer sannsynlig at overvektige og fete mennesker vil gå mer ned i vekt og holde kiloene unna hvis de vier minst 250 minutter av hver uke til trening.