Ikke mist treningsgnisten

Sliter du med å komme deg ut på trening? Trenger du mer motivasjon? Her gir vi deg noen tips.

Kjennes det alltid som et ork å ta på joggeskoene etter en lang dag på jobb eller skole? Trenger du noen tips for å få opp motivasjonen?

Her er 10 gode råd som bør få deg på rett vei.

Sett deg noen mål. Begynn med noen enkle mål og etter hvert kan du satse større og ha mer langsiktige mål. Og husk å ha mål som er realistiske og oppnåelige. Det er lett å bli frustrert og gi opp dersom målene er for ambisiøse.

Hvis du ikke har trent på en stund kan det kortsiktige målet være å gå fem minutter én eller to ganger i løpet av dagen. Et mellommål kan være å gå i tjue minutter 3-4 ganger i uken. Et langsiktig mål kan være å delta i en halvmaraton, eller et annet løp.

Tenk på din personlighet. Hvis du liker å være alene, kan turgåing - enten på beina eller på ski, sykling og skøyter være gode aktiviteter. Hvis du liker å trene med andre kan følgende idretter være noe for deg: saltrening på treningssenter, volleyball, basketball, fotball eller bowling. Ta med barna dine, partneren din eller en vennegjengen.

Barn trenger trening

Begynn sakte. Presser du deg selv for hardt til å begynne med, kan du risikere å måtte skrinlegge planene på grunn av smerter og skader. Begynn heller sakte og øk på gradvis.

Tenk variert. For at treningen ikke skal bli kjedelig, bør du varierer treningen. I stedet for å gå eller sykle, kan du innimellom variere med svømming eller en low-impat aerobicklasse. Og når været tillater det, kom deg ut og gjør forskjellige aktiviteter utendørs. Du får også variert treningen på helsesentre.

Ha det gøy. Det er mer sannsynlig at du holder deg til et treningsprogram hvis du har det gøy. Kjeder du deg er det på tide å prøve noe annet. Trening skal ikke oppleves som strev, men som noe gøy.

Daglig rutine. Hvis du har vanskelig for å finne tid til å trene, prøv å press inn noen korte treningsøkter i løpet av dagen. Vær kreativ! Ta trappen og ikke heisen, ta en 10 lminutter lang tur før lunsj, gå av stasjonen før ditt vanlige stoppested, ta en joggetur mens barna dine er på fotballtrening eller pianotime, eller sitt på en ergometersykkel mens du ser på TV på kvelden.

Du kan også pendle deg i form

Få det på papir. Er du ute etter å gå ned i vekt? Få mer energi? Sove bedre? Skriv det ned! Hvis du ser fordelene ved regelmessig trening skrevet på papir, kan dette hjelpe deg å holde motivasjonen oppe.

Det kan også hjelpe med en dagbok. Skriv ned hva du trente, hvor lenge og hva du følte etterpå. Dette kan hjelpe deg med å nå målene dine og minner deg på at du gjør fremgang.

Belønn deg selv. Etter hver treningsøkt, sett deg ned i noen minutter og slapp av. Tenk på hva du nettopp har utført og kjenn på den gode følelsen du får i kroppen din. Slik indre belønning kan gjøre det lettere å forplikte seg til regelmessig trening.

Musikk til inspirasjon. Samme hva du trener vil musikken gjøre treningen mer morsom. Du får mer motivasjon og økt energi - noe som kan bidra til at du yter bedre. Folk jobber fem til 15 prosent hardere når de lytter til musikk med raskt tempo, skriver TV2 Nettavisen.

Vær fleksibel. Hvis du er veldig opptatt eller rett og slett ikke føler for å trene, ta en pause en dag eller to. Kanskje du trenger en pause? Det viktigste er å komme i gang igjen når du føler deg bedre. Se på målene dine, ha det gøy, og gi deg selv en klapp på skulderen en gang i blant.

Og trenger du mer motivasjon kan du jo bare se på disse rådene en gang til!

Og slik får du en strammere kropp

Kilde: mayoclinic.com

Først opprettet: 17.04.2006
Sist redigert: 19.03.2007