Ikke mer tøy og bøy

Strekking og tøying av musklene etter trening er bare tull. Det mener stadig flere treningseksperter og toppidrettsutøvere.

En skikkelig treningsøkt vil etterlate deg med såre og ømme muskler. Og derfor har vi lang tradisjon med å bøye og strekke skikkelig ut etter treningen.

Men nå mener mange eksperter at dette er bare tull. Musklene blir ikke bedre av strekkingen og i verste fall kan strekkingen føre til skader på musklaturen.

Vinner uten tøying
Friidrettsutøveren Marius Bakken er blant flere norske toppidrettsutøvere som har kuttet ut tøyingen etter konkurranser og trening. Han viser til at kenyanerne i årevis har vært verdens beste løpere - uten å kaste bort tid på å tøye ut musklene.

Og Bakken får støtte fra fotballlandslagets lege Tor Einar Andersen.

- Det er en myte at tøyning er bra, akkurat som det er en myte at is er det man først og fremst skal legge på ved en akuttskade. Når muskulaturen har blitt brukt, er den sliten. Da kan man skade den ytterligere ved å tøye. Tøyning tar uansett ikke bort stivheten og sårheten i muskulaturen, forteller Andersen til Aftenposten.

Bedre med styrketrening
Dersom målet er å redusere skader anbefaler Andersen i stedet å fokusere på styrketrening. Undersøkelser fra blant annet Island og Danmark bekrefter også at fokus på styrketrening er bedre enn tøying dersom man vil ta vare på musklaturen.

- Det vil være forskjell fra idrett til idrett, men på fotballandslaget er det lite tøyning. Styrketrening er mye mer gunstig i forhold til det å unngå skader. Det har vi dokumentasjon på. Derfor anbefaler vi klubbene å bruke tid på styrketrening, ikke tøyning, sier Andersen.

Strekker for bevegelse
Håndballandslagets Marit Breivik og hoppernes Roar Ljøkelsøy er også helt enige med fotballandslagets lege om at tøying ikke er det beste for musklene.

Men de legger også vekt på at mange utøvere kan ha glede av å strekke litt i form av bevegelighetstrening i forbindelse med treningen. For i tillegg til ren muskelstyrke krever mange idretter god bevegelighet i muskler og ledd.

- Man blir ikke mindre stiv av å tøye. Derimot driver vi med bevegelighetstøyning. Det krever mye å være bevegelig nok i sittestillingen, sier Roar Ljøkelsøy til Aftenposten.

Mozon 07.07.2004