Forbrukerombud Gry Nergård mener at teleoperatørenes praksis er lovstridig. Foto: FORBRUKEROMBUDET
Forbrukerombud Gry Nergård mener at teleoperatørenes praksis er lovstridig. Foto: FORBRUKEROMBUDETVis mer

Ikke like trygt å betale med mobilen

Teleoperatørene nekter å ta samme ansvar som kortselskapene.

Som forbruker er dine rettigheter mye dårligere når du betaler med mobilen, enn når du betaler med kredittkort. Det vil si at en mobilapp med Visa eller MasterCard som bakenforliggende betalingsløsning gir deg bedre rettigheter, enn om det samme kjøpet belastes på mobilregningen din.

Forbrukerombudet har lenge jobbet for at operatørene skal ta mer ansvar. Men operatørene har så langt ikke vært villige til å etterkomme forbrukerombudets krav.

– Situasjonen er fastlåst, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Les også: Mobilbetaling kan gi dyrere matvarer.

Operatørene bryter loven

DinSide har også fått tilgang til et ferskt brev fra Finanstilsynet knyttet til saken. Her presiseres det at det må anses som en betalingstjeneste når mobiloperatøren opptrer som et rent betalingsmellomledd mellom mobilkunden og leverandøren av det aktuelle produkt. Mobiloperatørene forventes derfor å gi forbrukerne beskyttelse i henhold til regelverket i finansavtaleloven.

Forbrukerombud Gry Nergård går enda lengre og sier det rett ut: Praksisen fra teleoperatørene er ulovlig.

I tillegg til at operatørene bør gir forbrukerne de samme rettighetene som ved andre betalingsformer, bør de også ta et langt større ansvar for å utestenge useriøse aktører.

– Teleselskapene formidler disse tjenestene, men det er forbrukerombudet som må ta jobben når kundene føler seg lurt. Og aller verst er det for kundene, som må ta regningen, sier Nergård.

Les også: Svindlere sendte overtakserte tekstmeldinger

– Det haster

Etter måneder med forhandlinger, har forbrukerombudet fortsatt ikke kommet til enighet med teleoperatørene. I mellomtiden opplever mobilkunder problemer med useriøse innholdsleverandører hver dag. Både ren svindel, og mer suspekte tjenester med dårlige opplyste avtalevilkår og urimelige priser på tjenestene.

– Det haster å få på plass vilkår som i større grad ivaretar forbrukerne, sier forbrukerombud Gry Nergård.

"Like" ble lurt

En enkel "like" på Facebook koster deg i utgangspunktet ikke noe, men det kan bli dyrt hvis du legger igjen mobilnummeret ditt. Nylig misbrukte en leverandør av mobile innholdstjenester Rema 1000 og Rimis merkenavn i jakten på pengene dine. Forbrukere som prøvde å sikre seg et gavekort, har blitt belastet for et abonnement på sin telefonregning, og i tillegg spredd lenken videre til alle sine venner på Facebook.

– Forbrukerne blir lurt til å tro at de skal få et gavekort fra en dagligvarekjede, men ender istedenfor opp med et abonnement på en tjeneste som koster nesten 500 kroner i måneden, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten hos Forbrukerombudet.

Les mer: Se opp for falske Facebook-annonser.

Følger operatørene opp?

Telenor, TeliaSonera og Tele 2 har blitt bedt om å kommentere påstanden om at deres praksis er lovstridig. Vi har også utfordret dem på om de vil endre sine avtalevilkår, slik at de oppfyller kravene i finansavtaleloven. Så langt har vi ikke fått noe bekreftelse på nettopp det siste.

– Dagens mobiltelefon er et multifunksjonsverktøy som også kan fungere som et betalingsinstrument. I den tilknytning har alle teletilbyderne i lengre tid hatt en konstruktiv dialog med Forbrukerombudet der vi samtidig går gjennom bransjens avtalevilkår. Vi synes en slik revidering er fornuftig for bransjen, og for forbrukerne, sier pressekontakt Anders Bigseth i TeliaSonera til DinSide.

– Vi mener ikke at dagens praksis er lovstridig. Temaene som tas opp er viktige og vi har forståelse for at for fokus på dette. Dette er en bransjesak og vi er i prosess og dialog med andre operatører og myndigheter for å komme frem til en løsning. Vi er helt sikre på at disse prosessene vil ende i konkrete endringer til beste for norske forbrukere, sier Frode Lillebakken, juridisk direktør i Tele2 Norge.

Telenor har ikke kommet tilbake med svar på DinSides forespørsel. Saken vil bli oppdatert om vi mottar svar.

Svindlerne elsker høytidene: Mange lar seg lure på sms, Facebook eller e-post

Hva synes du? Forventer du samme rettigheter og sikkerhet enten du betaler med mobil eller kredittkort? Si din mening i debatten under.