Ikke la deg true av Nutel

Dette bør du gjøre dersom du har vært Nutel-kunde og mottatt betalingskrav fra Advokatfirmaet Sylte.

Mobilselskapet Nutel ble slått konkurs 17. desember i fjor.

Nutel er konkurs

Oppfattes som trusselbrev

Flere tusen Nutel-kunder har i ettertid mottatt brev fra Advokatfirmaet Sylte med krav om betaling.

I brevet blir det informert om at pengene kreves inn på vegne av NUF-selskapet Knightsbridge Capital Ltd, som har kjøpt opp Nutels fordringer. Kravet i fakturaene er ikke begrunnet eller spesifisert.

Be om å få spesifisert regning, slik at du vet hva du betaler for. Illustrasjonsfoto: Per Ervland Vis mer


DinSide Økonomi kjenner til at flere har oppfattet brevet fra advokat Sylte som et trusselbrev.

Kommentar: NUF: Er det lovlig - og hva bør du tenke på?

Omtalt som "torpedo-advokat"

En tidligere Nutel-kunde synes det er spesielt skremmende at advokat Olav Sylte truer med både rettslige og ikke-rettslige tiltak dersom beløpet ikke blir betalt innen betalingsfristen på fem dager. Advokat Sylte er nemlig tidligere blitt beskyldt for å ha benyttet torpedoer i forbindelse med en pengekrangel.

Les på Nettavisen: -Sylte brukte torpedoer

Be om ny regning

Forbrukerombudet har nå gått ut med noen gode råd til alle som har mottatt krav i forbindelse med sitt tidligere Nutel-abonnement.

På sin hjemmeside anbefaler de alle forbrukere å sende en skriftlig forespørsel til advokatfirmaet Sylte AS. Her bør man be om å få en begrunnelse og spesifisering for hvordan advokatkontoret har kommet frem til den summen som kreves innbetalt og for hvilken periode kravet gjelder. Man bør også kreve at betalingsfristen utsettes hvis man trenger tid til å vurdere grunnlaget for kravet.

Finn billigste abonnement: DinSides Mobilkalkulator

Har du forskuddsbetalt eller betalt depositum til Nutel, vil du kunne ha rett til å trekke fra dette beløpet i kravet fra Advokatfirmaet Sylte AS, skriver Forbrukerombudet videre. Det fremkommer dessverre ikke opplysninger om denne retten til å motregne i sluttavregningsfakturaene. En forespørsel om kravet til Advokatfirmaet Sylte AS bør derfor også inneholde et krav om at selskapet trekker fra det du har til gode for tidligere innbetaling (innbetaling av forskudd eller depositum).

Forbrukerombudet er imidlertid også klare på at kunder som ikke har forskuddsbetalt eller betalt depositum til Nutel, vil måtte betale for faktisk bruk av telefonitjenester i perioden 1. til 17. desember 2007, dersom det ikke er blitt gjort tidligere.

Stor pågang

DinSide.no har ikke lyktes å komme i kontakt med Advokatfirmaet Sylte. Telefonlinjene var stengt "grunnet stor pågang", ifølge firmaets telefonsvarer.

Du kan lese mer om denne saken på forumet på advokatfirmaets nettsider, hvor advokat Sylte svarer på spørsmål angående Nutel.

Her fant vi blant annet følgende kommentar om Nutel-regningene:

Vi bygger beløpene på reskontroutskrifter mottatt av bostyrer.

Dersom det viser seg at ditt krav bygger på feilaktige opplysninger pga mangelfull regnskapsføring hos Nutel før konkursen, vil det naturligvis bli foretatt nødvendige korrigeringer.

Det i denne forbindelse viktig at du gir oss tilbakemelding innen fristen.

mvh
Advokatfirmaet Sylte

Starter på nytt

Nutel er nå i ferd med å starte opp på nytt, under navnet Kill Bill Telecom.

Kill Bill lever