SE ETTER FØRPRIS: Det skal stå førpris på salgsvaren, men mange butikker slurver med nettopp dette.(Illustrasjonsfoto)  Foto: Skeidar/Ikea/Bolia
SE ETTER FØRPRIS: Det skal stå førpris på salgsvaren, men mange butikker slurver med nettopp dette.(Illustrasjonsfoto) Foto: Skeidar/Ikea/BoliaVis mer

Ikke la deg lure av "salget"

Butikkene glemmer førpris på salgsvarene, og slett ikke alle varer er satt ned i pris.

Forbrukerombudet la i dag fram sine halvårstall for de seks første månedene i 2011.

Den ferske statistikken viser at svært mange av de totalt 4.101 klagene gjelder villedende markedsføring. Det klages spesielt på en rekke større sportskjeder, interiør- og møbelbutikker.

– Vi får mange klager på at markedsføringen ikke følger kravet om å oppgi førpris på varer som hevdes å være på salg, forteller Forbrukerombud Gry Nergård.

Dermed er det slett ikke sikkert at varen du kjøpte til halv pris egentlig var satt ned i pris.

Ingen reell salgspris

Vis mer

DinSide skrev nylig om at det kan være mye å spare ved å handle på salg. Men dette avhenger av at du får riktig prisinformasjon i butikkene, og ikke blir lurt av markedsføringen.


Forbrukerombudet har tidligere har tatt runden i butikkene for å sjekke om priser under salg er lavere enn førprisen. Da har det vist seg at mange butikker sliter med å dokumentere at prisen på salgsvarene faktisk er satt ned.

– For å kunne si at en vare er satt ned i pris, stilles det krav om å ha solgt et visst antall av varen til en pris som dermed kan kalles førpris. Vi har dessverre sett at det er vanskelig for mange å kunne dokumentere at varene er satt ned i pris, her sliter mange bransjer med å holde tunga rett i munnen, sier Nergård.

Les også: Reklamerer for mat som ikke fins i butikken

Unngå å bli lurt

For å unngå å bli lurt i salgsammenheng, råder Nergård forbrukerne om å ikke se seg blind på rabatten når de er ute etter de store kuppene.

– Forbrukerne må se på prisen, ikke på rabatten. Er det spesielle varer man ønsker å kjøpe på salg, er det lurt å følge med på prisbildet på denne type varer en viss tid før man skal handle. Da får man et inntrykk av om det er en spesielt gunstig pris som tilbys på salg, eller om det bare tilsynelatende er det, sier Nergård, og legger til:

– Du hører ofte at folk kommenterer “se, jeg kjøpte denne med 50 prosent rabatt”, samtidig har de ingen formening om den prisen de faktisk betalte er god, påpeker Nergård.

En årvåken forbruker vil dessuten kunne se at enkelte varer annonserer til samme salgspris i et helt år.

– Da er det jo dette som er den faktiske prisen – og ikke en salgspris, understreker Nergård.

Håvard Hansen, førsteamanuensis i markedsføring ved Universitetet i Stavanger, har ved en tidligere forbindelse uttalt følgende til DinSide:

– Den beste måten å komme ut av salget er å vite på forhånd hva du skal ha, kjøpe det på salg, og ikke kjøpe noe ut over det. Uansett hvor billig det er. Ingen kan kjøpe seg rik. Du sparer ikke penger så lenge det går penger ut på ting du ellers ikke ville kjøpt.

Les også: Slik blir salgsvarene enda billigere