IKKE KUTT OPP: Gulrøttene vil ha et høyere innhold av  helsegunstige stoffer hvis du koker dem hele. Foto: Stock.xchng
IKKE KUTT OPP: Gulrøttene vil ha et høyere innhold av helsegunstige stoffer hvis du koker dem hele. Foto: Stock.xchngVis mer

Ikke kutt opp gulrøttene

De er sunnere hele.

At gulrøtter er bra, er det ingen tvil om. Enda bedre er de hvis du koker dem hele, ifølge en studie, melder BBC.

Gulrøtter som hakkes opp før koking inneholder nemlig 25 prosent mindre av det helsegunstige stoffet falkarinol som kan beskytte mot kreft.

Slik forebygger du kreft

- Kutt dem opp etterpå

- Hvis du kutter opp gulrøttene i rundinger, blir overflateområdet større og flere næringsstoffer tapt i vannet når du koker dem, sier forsker Kirsten Brandt ved Newcastle University.

- Det er best å koke gulrøttene hele og dele dem opp etterpå. Slik låser du næringsstoffene - og smaken - inne i grønnsaken.

Stem her!

Hvordan koker du gulrøttene? (Avsluttet)
Oppdelt(52%) 274
Det varierer(29%) 153
Hele(19%) 97
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Spis sunnere i sommer

Brandts tidligere studier har vist at rotter matet med falkarinol reduserte sjansen for å utvikle svulster med en tredel sammenlignet med rotter som ikke fikk det.

Siden den tid har hun og hennes kollegaer ved Newcastle University prøvd å finne ut av hva som skjer med gulrøtter under matlaging.

Mer næring med helkoking

Deres siste funn viser at oppvarming av gulrøtter dreper cellene slik at de mister evnen til å holde på vann, og når gulrøttene taper vann øker konsentrasjonen av falkarinol i dem.

Den aller sunneste maten

Men varmen mykgjør også celleveggene, som gjør at en rekke gunstige stoffer – blant annet vitamin C og falkarinol – går tapt i vannet.

Hvis gulrøttene kuttes før koking, øker overflateområdet betydelig – som også gjør at flere næringsstoffer slipper unna.

Og mer smak

Brandt understreker dessuten at gulrøttene smaker bedre hvis du koker dem hele.
I en blindtest foretrakk hele 8 av 10 gulrøttene som var kokt hele.

Det skyldes at sukkeret som forekommer naturlig i gulrøttene også finnes i høyere konsentrasjoner dersom du lar være å kutte dem opp før koking.

Nordisk mat som slankekost

Ikke overbevist

Kat Arney ved Cancer Research UK er imidlertid ikke overbevist om at det å koke gulrøttene hele vil påvirke kreftrisikoen.

Spis salat mot kreft

- Vi vet at et sunt og balansert kosthold, som er rikt på en rekke frukt og grønnsaker, har en beskyttende effekt mot flere kreftformer – ikke en spesiell matvare, sier Arney til BBC.