Konkurransen i mobilmarkedet presser prisene, men ikke tro du får noe gratis, advarer Forbrukerombudet. Foto: Per Ervland
Konkurransen i mobilmarkedet presser prisene, men ikke tro du får noe gratis, advarer Forbrukerombudet. Foto: Per ErvlandVis mer

Ikke gratis likevel

Vær oppmerksom på mobilabonnementer til 0 kroner, advarer Forbrukerombudet.

Mange mobiloperatører tilbyr abonnementer til 0 kroner. Vær oppmerksom på at flere av disse abonnementene forutsetter at du bruker abonnementet for opptil 99 kroner i måneden.

Det er Forbrukerombudet som i dag advarer i en pressemelding. De ber deg sjekke vilkårene nøye.

Bruker du telefonen lite, vil du sikkert at mobilabonnementet ditt ikke skal ha noen faste månedlige kostnader. Du bør i så fall sjekke forutsetningene for tilbudet nøye før du bestiller.

billig har det blitt å ringe: MOBILKALKULATOR

Ikke 0,- likevel

Flere mobiloperatører lokker med at månedsprisen på abonnementet er 0 kroner. Dette skaper en forventning om at abonnementet ikke koster noe hvis du ikke bruker det. Flere av abonnementene forutsetter likevel at du ringer og sender SMS for et visst beløp hver måned. Bruker du mindre enn dette beløpet, må du likevel betale et minimumsfaktureringsbeløp.

Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet ber mobilselskapene opplyse om riktig pris. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


– I realiteten vil kunden aldri kunne oppnå en månedsfaktura på kr. 0,-, fordi han uansett må betale minimumsfaktureringsbeløpet, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten.

Vurderer du billig mobil? Les dette

Viktig med informasjon

Forbrukerombudet sendte i forrige uke et brev til samtlige mobiloperatører som opererer med slik markedsføring. Selskapene ble bedt om å endre sin markedsføring., slik at informasjon om minimumsfaktureringsbeløpet blir tydeligere.

- Minimumsfaktureringsbeløpet må betales hver måned, og det er viktig at dette kommer tydelig frem i markedsføringen, understreker fagdirektør Petter Ravne Bugten.