Ikke glem lunsjen

For å holde blodsukkeret, energi- og konsentrasjonsnivået oppe er det viktig å ikke droppe lunsjen. Ikke minst for å unngå å gå opp i vekt.

Klokken tikker mot 14. Du har ennå ikke spist lunsj. Frokosten har for lengst passert fordøyelsessystemet. Egentlig kjenner du deg ganske sulten, men haugen på bordet har blitt høyere og høyere og innboksen er i ferd med å eksplodere. Du bestemmer deg for å droppe lunsjen...

...En kjent hverdag for mange. Men det betyr ikke at dette er et fornuftig valg. Snarere tvert i mot.

Spiser du ikke med jevne mellomrom, rundt hver 3-4 time, vil du få et uregelmessig blodsukker, dårligere konsentrasjonsevner og mindre energi. Og dette lar seg vel ikke kombinere med en stresset og arbeidskrevende hverdag?

Husk at det er ingen andre som kan minne deg på å fylle opp tomme matlagre. Dette er ditt eget ansvar - noe du bør prioritere. Du har krav på å ta deg en spisepause, og du skal ikke lide av dårlig samvittighet av den grunn!

- Spis minst to ganger dersom du har en 8 timers arbeidsdag. Har du ikke spist før du dro hjemmefra, bør du legge til enda et måltid, heter det på drlindbergs.no

Riktig mat til lunsj
To skiver nybakt brød, en med makrell i tomat og en med mager gulost - pakket inn i hvitt matpakkepapir med en strikk rundt, og en pære ved siden av - en sannhet for de færreste av oss.

Hvis det er veldig viktig for deg å vite hva du spiser, samt å vite at du spiser riktig, er det nok best å smøre matpakken selv, men du kan likevel få i deg en sunn og næringsrik lunsj i de fleste kantiner.

Gjør slik: Få oversikt over hele matutvalget. Mange kantiner har salatbarer, noe som er et fint utgangspunkt for en optimal lunsj. Velg gjerne også ut et par pålegg, eventuelt et kokt egg, og legg dette på et par knekkebrød eller rugbrød.

Hold deg unna det lyse brødet, loffen, pølsene, den kremete suppen og andre ting det oser usunt av!

Hvis det er dårlig med proteinkilder i kantinen, kan du ta med dette hjemmefra. Ta med noen kokte egg, rester fra gårsdagens kyllingmiddag, en boks med reker eller en pakke med skinke.

Dersom du ikke har kjøleskap på jobben kan du velge noe hermetisk.

Forsiktig med dressingen
Dressingen i kantinen er mest sannsynlig av den usunne typen, så det bør du sture unna.

Men det er viktig at du får i deg litt fett, bare vær kresen på kvaliteten. Dropp dressingen og forsyn deg heller med flere oliven, cashewnøtter og avokadobiter, som har samme type fett som olivenolje.

Når det gjelder valg av dressing bør du velge en som er yoghurtbasert, eventuelt kan du bare helle litt olje over salaten.

Husk å spise igjen før middag
Når du nå har satt av en liten halvtime til å spise lunsj, betyr det ikke at du kan holde det gående helt fram til middag. Nei, kroppen må fylles opp underveis.

Ta deg en liten matbit på slutten av arbeidsdagen før du skal trene, hente barna eller handle. Ta deg en neve nøtter, noe frukt eller grønnsaker, en sukkerfri yoghurt eller et fiberknekkebrød med magert pålegg.

Da får du nok energi til å fullføre alt som skal skje før middag, og du lar ikke fristelsen ta overhånd når du går forbi de nystekte bollene i matbutikken eller det varme pizzastykket på vei til treningen.

Følger du slike gode matråd kan det faktisk også hjelpe deg med å gå ned i vekt. For hopper du over måltider og spiser sjelden, vil du venne kroppen din til å klare seg på lite mat, noe som igjen kan føre til at du legger på deg!

 

Mozon.no, 24.01.2006