<b> ALTFOR SENT: </b> Jeg vil ha det beste tilbudet mobilselskapet kan tilby meg før jeg bytter til en annen mobiloperatør. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
ALTFOR SENT: Jeg vil ha det beste tilbudet mobilselskapet kan tilby meg før jeg bytter til en annen mobiloperatør. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Ikke gi meg et bedre tilbud først etter at jeg har dumpa deg

Gi meg det når tonen fortsatt er god mellom oss.

«Det er slutt! Jeg fant noen som kunne tilby meg noe du ikke har vært i nærheten av ... Så ikke kom nå etterpå og lov meg gull og grønne skoger. Du skulle gjort det mens vi fortsatt var sammen. Jeg har gått videre - ikke be meg om å angre! »

Har du også opplevd at ditt gamle mobilselskap har tatt kontakt med deg først etter at du har byttet til en av konkurrentene?

Som en angrende ekskjæreste som i ettertid innser at du ikke har blitt behandlet godt nok - akkurat litt for seint.

Da er du ikke alene, og det føles fryktelig unødvendig.

Dette burde de gjort

Et mobilselskap som tenker på det beste for kundene sine, ville helt klart holdt dem oppdatert på den laveste abonnementsprisen som passer for deres bruk - før de bytter over til en av konkurrentene.

Dessverre er ikke dette alltid tilfellet.

Du har nemlig muligheten til å benytte deg av angreretten, innen fjorten dager etter at du har byttet til et nytt mobilselskap - og det er dette noen av selskapene ser sitt snitt til å utnytte.

«Hei, du har byttet til Telenor sier du? Benytt deg av angreretten, så skal du få et bedre tilbud fra oss i seks måneder?»

Slik var det for eksempel for en av Dinsides lesere, Thomas Dirdal.

- Av et selskap ble kona og jeg tilbudt halv pris i seks måneder etter at jeg hadde byttet operatør. De sa jeg skulle benytte angreretten. Andre har opplevd lignende tilfeller i andre selskaper, hevder Dirdal ovenfor Dinside.

Men hva sier selskapene selv?

Noen av dem, men langt fra alle, innrømmer ovenfor Dinside at det er helt normalt at de ringer deg opp og ber deg benytte deg av angreretten når du har byttet over til en konkurrent.

I tillegg kan du bli tilbudt en bedre pris enn den du hadde da du faktisk var kunde, men her stopper innrømmelsene også opp. Mobilselskapene mener de ikke gir kundene hemmelige og nye priser når de ringer dem opp etter at de har gått til en av konkurrentene.

Mobilabonnement

Har du fått et bedre tilbud etter du har byttet mobilselskap? (Avsluttet)
Ja, dette mener jeg skjer ofte.(50%) 3676
Kan ikke bare disse mobilselskapene forstå at jeg er mest verdifull for dem når jeg faktisk er kunde hos dem ...?(31%) 2321
Et par ganger.(12%) 855
Nei, det har jeg aldri opplevd.(7%) 522
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Jeg stiller meg tvilende.

Jeg har vært kunde hos et av de største mobilselskapene i Norge, i rundt åtte år, uten at jeg en eneste gang har blitt tilbudt et bedre abonnement for mitt behov. Når jeg tenker meg om, har jeg ikke mottatt en eneste telefon fra selskapet angående noe som helst.

Misforstå meg rett - jeg ønsker heller ikke å bli nedringt av slitsomme telefonselgere, men i og med at selskapene hevder at de jevnlig ringer kundene sine for å sørge for at de er fornøyd, er jeg litt skuffa over at de har glemt meg.

LES OGSÅ: Lønner det seg å kjøpe iPhone til én krone?

Når vi spør mobilselskapene om det hender at de ber kunden benytte seg av angreretten og gir den et bedre tilbud, eller om hvorfor kunden ikke får tilbudene før den fant seg et nytt selskap, er de lite interessert i å svare på disse spørsmålene.

De er strengt tatt mer opptatt av å fortelle om hvor flinke de selv er.

Etter litt masing kan de fleste likevel si at de ikke ber kundene sine benytte seg av angreretten. I tillegg benytter noen selskap muligheten til å peke på andre som de mener opererer på denne måten.

Nei, takk for det som har vært - men noen ganger er faktisk gresset grønnere på den andre siden. Du er for sent ute, og jeg er ferdig med deg.

LES OGSÅ: Telenor og Netcom langt dyrere i Norge enn i Danmark


Dette svarer Talkmore

I Talkmore er det ingen tvil om at det er vanlig at selskapene oppfordrer kundene til å benytte angreretten.

- Dette er en helt vanlig praksis. Vi kontakter de som vil bli flyttet til en konkurrent og gir dem et nytt tilbud. Vi mener det er helt greit å be kundene om å benytte seg av angreretten, sier daglig leder i Talkmore, Lars Christian Iuel til Dinside.

Han understreker at selskapet følger strenge regler for hvem de kan og ikke kan ringe, men at deres praksis er innenfor regelverket.

- Det er et betydelig antall av de som blir kunder hos oss som benytter seg av angreretten og forsvinner igjen. Noen aktører er råere eller flinkere enn andre til å benytte seg av denne teknikken. Vi er nok ikke blant selskapene som gjør dettte mest, men alle gjør det i mer eller mindre grad, hevder Iuel.

LES OGSÅ: Nordmann frastjålet mobil - må ut med 40.600 kroner

Dette svarer Telenor/Djuice

Telenor er et av selskapene som hevder de ikke ber tidligere kunder benytte seg av angreretten.

- Vi vil gjerne at kundene skal ha en god opplevelse med å være kunde hos Telenor og Djuice. Derfor gir vi kunder løpende tips og tilbud mens de er kunder. Noen takker ja til slike tilbud, men ikke alle, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, til Dinside.

- Vi ønsker jo ikke at kunder skal forlate oss, så når noen gjør det forsøker vi å kontakte dem for å finne ut hvorfor og for å se om vi kan gjøre noe for å få dem til å bli. En del av dette innebærer også å gi veiledning og tilbud, på samme måte som gjennom kundeforholdet, sier informasjonssjefen videre.

LES OGSÅ: Fikk mobilen ødelagt på uautorisert verksted

Dette svarer Netcom

- Hvis en kunde velger å bytte til en annen operatør, er vi først og fremst opptatt av å finne ut hvorfor dette skjer og om det er noe vi kan gjøre for å forbedre oss. Å snakke med kunder som har bestilt utportering til en annen operatør er derfor en viktig tilbakemeldingskanal, der vi kan lære mye om hvordan vi kan bli bedre og kartlegge behov, sier Ellen C. Scheen til Dinside.

Netcom sier kundene deres får løpende bedre tilbud under abonnementstiden.

- I all dialog med våre kunder forsøker vi å finne gode løsninger som passer den enkelte kunden. Ett eksempel kan være at vi finner et alternativt abonnement eller prisplan som passer bedre for kunden enn den vedkommende har i dag. Dette gjøres mens kunden fremdeles har et aktivt kundeforhold hos oss, hevder hun.

- Men ber dere kundene benytte seg av angreretten?

- Nei, det gjør vi ikke, svarer Scheen bastant.

LES OGSÅ: Gir kundene mobilabonnement de ikke har bestilt

Dette svarer One Call

Sjef for One Call, Øistein Eriksen. Foto: ONE CALL Vis mer


- Et viktig prinsipp i One Call er at vi skal behandle kundene likt. Det spiller ingen rolle hvor mange kroner man legger igjen i måneden, alle kunder verdsettes like høyt. Alle skal få de samme tilbudene, alle skal få samme lave pris og alle skal få like god service. Det finnes altså ingen under bordet-avtaler eller skjulte rabatter for enkeltkunder, sier Øistein Eriksen, sjef i One Call.

Samtidig understreker han at kunder som forlater Onecall vil få en telefon fra selskapet.

- Når en kunde bestiller nummeroverføring bort fra One Call, sender vi en SMS hvor vi takker for kundeforholdet og ber kunden svare på noen spørsmål om hvorfor de ønsker å bytte operatør. I tillegg ringer vi noen tilfeldig utvalgte kunder som en hyggelig avslutning på kundeforholdet og for å få vite hvor vi eventuelt ikke leverte godt nok, sier Eriksen.

- Men ber dere kundene benytte seg av angreretten?

Nei, vi er ikke aktive på den fronten, understreker han.

LES OGSÅ: Apple innfører 14 dagers angrefrist på digitale kjøp