Vis mer

Ikke for sent med nyttårsforsetter

Har du allerede glemt nyttårsforsettene? Fortvil ikke, det er ikke for sent.

Året er snart fire måneder gammelt. Og mange har allerede lagt årets nyttårsforsetter på hylla, i håp om at de skal få til en bedre start neste år.

Men hvorfor det? For det er ennå ikke for sent å endre på kostvanene dine og leve sunnere.

Les også: Her er nyttårsløftene du kan holde.

Vil du fortsatt prøve på et nytt og bedre liv? Her gir vi deg 21 tips på nyttårsforsettene det fremdeles ikke er for sent å sverge til:

1. Havregrøt til frokost. Havre reduserer mengden med kolesterol som absorberes i blodstrømmen. Dette er gode nyheter til de mange nordmenn med høye kolesterolverdier.

2. Spis et ekstra eple. Ifølge den britiske kreftforeningen kan samtlige kreftformerer reduseres med 20 prosent dersom alle spiser en ekstra frukt eller porsjon grønnsaker om dagen.

3. Tanntråd hver dag. Ikke bare gir tanntråd deg frisk pust og reduserer risikoen for hull i tennene, men en studie gjort i 2005 viser en stor sammenheng mellom tannkjøttsykdom og innsnevring av pulsårer, ifølge tidsskriftet Circulation. Så god tannhelse er viktig!

4. Undersøk øynene. En synstest vil avdekke mye mer enn dårlig syn. Optikeren kan oppdage tidlig tegn på høyt blodtrykk, diabetes, hjernesvulst og høyt kolesterol. Selv personer med normalt syn bør sjekke øynene sine annet hvert år.

5. Vær alltid beredt! I en ulykke teller hvert sekund. Lær deg førstehjelp og lær deg de viktigste nødnumrene. Les også: Førstehjelp ved brannskader.

6. Installer røykalarm. Røykalarm kan redde mange liv. I Storbritannia kan man spare så mange som 100 liv i året, dersom røykalarm installeres i alle hjem, ifølge myndighetene. Ekspertene anbefaler at du sjekker alarmen hver uke.

7. Ikke lur deg unna tannlegen. En tannlege oppdager blant annet hull i tennene, tannkjøttsykdom og munnkreft. Og er du ekstra glad i en pils, en røyk og en burger bør du i hvert fall huske på tannlegen, da disse er blant de vanligste risikofaktorene til dårlig tannhelse. Og visste du at stress også sliter på tennene?

8. Bli magedanser. Eller noe annet som vil redusere midjen din. Bærer du noen ekstra kilo her, belaster du hjertet mer enn overvektige personer som drasser på ekstra kilo på hofte- og rumpepartiet. Midjemålet kan måles med vanlig målebånd og skal måles midt mellom nederste ribben og øverste delen av hoftekammen. Menn med midjemål over 94 cm, og kvinner med midjemål over 80 cm, har økt risiko for en rekke sykdommer.

9. Hold deg unna røyken. Halvparten av alle røykere vil etter hvert miste livet på grunn av denne usunne vanen. Andre sykdommer røykere kan få er hjertesykdom, forskjellig type kreftformer og lungesykdom som bronkitt og emfysem. Det er aldri for sent å slutte! Slik kutter du røyken.

10. Sjekk brystene i dusjen. Fokuser på å gjøre dette inntil det blir en vane. Se etter endringer i størrelsen og fasongen på brystene og brystvortene dine, smerter i brystet, i tillegg til utslett og hevelse i armhulen og i området rundt kragebenet. Slik undersøker du brystene dine!

11. Kan du tallene dine? Du er sikkert en av mange som er uvitende om blodtrykket ditt og kolesterolverdiene. Gjør noe med dette i dag! Disse ”symptomfrie” djevlene kan føre til hjertesykdom og slag.

12. Erstatt smøret med olje. Vi får i oss for mye mettet fett fra mat som smør, bacon og ost, som øker kolesterolet. Spis heller mer vegetabilsk olje og olivenolje som inneholder sunt fett, reduserer kolesterol og reduserer risikoen for hjertesykdom og slag.Her er din guide til omega-3-junglen.

13. Få en god natts søvn. Når du er søvnig produserer kroppen hormonet melatonin. Dette hormonet kan blant annet styrke immunforsvaret. Slik sover du bedre.

14. Ha sex 156 ganger. Et lidenskapelig 15 minutter langt samleie, 3 ganger i uken i et år, forbrenner 30.000 kalorier. Det betyr nesten 4 kilo med kroppsfett, som reduserer risikoen for å dø av hjertesykdom.

15. Bli med i en klubb. Studier viser at mennesker som deltar i nettverk eller som er sosiale og har venner, lever lenger enn de som ikke gjør noe av dette. En australsk studie på 1.500 eldre mennesker viser at de med flest venner hadde 22 prosent redusert risiko for å dø i løpet av de neste ti årene.

16. Les alltid merkingen. Dette gjelder både på mat og medisiner. For mye salt vil øke blodtrykket og for mye sukker er både dårlig for tennene og kan føre til vektøkning.

17. Følg med på alkoholinntaket. De fleste av oss drikker mer enn vi er klar over, fordi drinker er sterkere og målene er større enn vi tror. Kvinner bør ikke drikke mer enn 2-3 alkoholenheter om dagen og menn bør ikke drikke mer enn 3-4 om dagen. I tillegg bør både kvinner og menn ha noen alkoholfrie dager hver uke. Kvinner som inntar én alkoholenhet om dagen gjennom hele livet øker risikoen for brystkreft med 7 prosent, ifølge den britiske kreftforeningen.

18. Ha sikker sex. Tusenvis av nordmenn lever med kjønnssykdommer, og mange er ikke klar over at de har det. Så er du med en ny partner, bruk kondom inntil dere begge har testet dere selv.

19. Mål kroppsfettet. Muskler veier mer enn fett, så hvis du vil vite hvor mye du veier er det mer nøyaktig å måle mengden kroppsfett du har, istedenfor å stole på det baderomsvekten viser. Mengden kroppsfett bør variere mellom 18-25 prosent hos kvinner og 10 til 18 prosent hos menn, avhengig av alderen.

20. Innfør en salatdag. Salater er vanligvis stappet med sunne varer som kreftbekjempende tomater, hjertevennlige avokadoer og spinat, som forsterker synet. Ved å spise en salat kan du i tillegg på en enkel måte dekke de anbefalte ”fem om dagen”.

21. Slapp av hver dag. Mennesker som stresser mye har tre ganger økt risiko for å utvikle hjertesykdom i en tidlig alder. Det er fordi stress øker blodtrykket og stimulerer til usunne vaner som røyking, drikking og inntak av usunn mat. Så bruk minst en halv time på deg selv hver dag til å lese et blad, meditere, gå en tur eller legge deg ned.

Først opprettet 20.01.07
Sist oppdatert 16.04.07