Noen firmaer spekulerer i å skremme deg med purringer. Ikke betal hvis du er uenig i kravet! Foto: COLOURBOX
Noen firmaer spekulerer i å skremme deg med purringer. Ikke betal hvis du er uenig i kravet! Foto: COLOURBOXVis mer

Ikke enig - men bør du betale?

Er du uenig i et krav, bør du la være å betale purringen. Å betale kan bety at du samtykker.

– Jeg har klaget på en p-bot fra et privat parkeringsselskap, men samtidig fått purring. Bør jeg betale? spør DinSide-leser.

Problemstillingen er ikke ukjent, og svaret er enklere enn mange tror.

– Er du uenig i et krav, skal du ikke betale. Heller ikke dersom det kommer purringer, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til DinSide.

Han forteller at en betaling i verste fall kan oppfattes som et samtykke.

– Det at du betaler, kan forstås som at du aksepterer kravet. Da er det vanskeligere å komme og kreve pengene tilbake i etterkant, sier Halsos.

Se hvordan 13 kroner ble 313,-

Unntak: Fakturaene du bør betale

Men ingen regel uten unntak, og det finnes noen viktige unntak fra denne regelen:

Er du uenig i et krav fra en offentlig instans (for eksempel en offentlig parkeringsvakt/), er regelen slik at du betaler for så eventuelt å bli refundert i etterkant. Dette fordi det er egne særlover for offentlige instanser.

Merk deg også at noen statlige instanser har lov til å ta et høyere purregebyr enn det som er fastsatt i Forskrift til inkassoloven, noe som vedtas av Stortinget. Eksempler på slike instanser er NRK, Statens Lånekasse og Statens vegvesen, som opererer med egne gebyrer, også kalt tilleggsavgifter dersom du betaler for sent. Er du uenig i et krav, bør du altså derfor betale den opprinnelige fakturaen før det kommer purringer.

Dersom du for eksempel blir avkrevd lisens, men ikke eier en tv, må du altså betale for så å klage etterpå.

Si fra med én gang

Mottar du et krav som du mener er feil, ta umiddelbart kontakt med den som krever deg for penger. Husk at det alltid er lurt å kunne dokumentere at du har tatt kontakt. Ta kopi av brev, eller skriv ned hvem du har snakket med, er Forbrukerrådets råd i slike saker.

Hvis dine innsigelser mot kravet ikke er åpenbart grunnløse, blir kravet sett på som omtvistet. Det kan da ikke bli drevet inn gjennom ordinær inkasso.

Loven er ufravikelig overfor deg som forbruker. Det betyr at de som driver inn krav ikke kan gi deg dårligere rettigheter enn de du har etter loven.

Men også her er det viktig å være klar over unntakene: Noen offentlige kreditorer har regler for inndriving av krav i egne lover. Typiske eksempler er krav om TV-lisensen og årsavgiften for bil.

>>>Likevel er det noen som prøver seg ...

Martin Skaug Halsos er kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: CF-WESSENBERG/KOLONIHAVEN.NO Vis mer


Skremmes til å betale

Har du mottatt et krav du er uenig i, er hovedregelen altså at du verken skal betale purringen eller eventuelle inkassokrav som kommer, men i stedet presisere klart og tydelig at du ikke er enig i kravet.

Et omtvistet krav kan ikke bli drevet inn gjennom ordinær inkasso, men saken kan bli oversendt forliksrådet for rettslig avgjørelse.

Likevel kan det oppleves som stressende å motta purringer og inkassovarsel i posten.

- Vi ser eksempler på firmaer som spekulerer i dette. Folk blir stresset og betaler til slutt likevel, sier Halsos.

Har du gode eller dårlige erfaringer med dette? Tips oss på [email protected]