Ikke betal for det som er gratis

KLAG: Når kjøleskapet eller vaskemaskinen slutter å virke blir det fort dyrt hvis du ikke vet forskjellen på en garanti og en reklamasjon.

For de aller fleste passer det aldri når dyre gjenstander slutter å virke. Det er derfor viktig å vite hvem som skal betale reparasjonen.

Det aller beste er hvis du har en garanti på det ødelagta kjøleskapet. Normalt vil da butikken eller produsenten dekke hele reparasjonen. Problemet er ofte at garantitiden har gått ut, og at selgeren vil ha deg til å betale regningen.

Reklamasjon


I følge Forbrukerrapporten blir ofte kunder med kaputte hvitevarer fortalt at de selv må betale for reparasjonen, eller deler av den, til tross for at det dreier seg om reklamasjonssaker innenfor kjøpslovens fem år lange reklamasjonsrett.

Det betyr at mange mennesker kan ha betalt regninger som butikkene selv skulle ha dekket.

Forbrukerrådets jurist Jon-Andreas Lange, sier til Forbrukerrapporten at det spesielt er to ting folk må merke seg:

  • - Reparatøren som kommer skal vurdere om havariet skyldes en mangel ved maskinen, eller om det er kunden som har brukt maskinen feil.

    Dersom det er en mangel, skal kunden ikke betale noe som helst, verken deler, arbeidspenger eller kjøregodtgjørelse, sier Lange.

  • - Det er alltid selgers ansvar å ordne opp. Du som kunde skal ikke måte behøve å krangle med verken serviceverksted eller importør hvis du ikke vil. Men kjøpslovens bestemmelser åpner for at du som kunde kan henvende deg rett til importør, hvis du heller vil det, avslutter Lange.

Huskeliste

I følge Forbrukerrapporten er dette dine rettigheter når hvitevarene ryker:

  • Forbrukerkjøpsloven sier at du har krav på at varen har de egenskaper og den holdbarhet selger har opplyst ved kjøpet, også gjennom emballasje, annonser og plakater.
  • Du kan reklamere på elektriske husholdningsapparater i fem år. I butikken får du oppgitt hvilket serviceverksted du skal bruke. Dette verkstedet opptrer på vegne av selger.
  • Verkstedet kan bare ta betalt for undersøkelsen eller reparasjon dersom feilen skyldes deg. Er det snakk om en reklamasjonssak, skal du ikke legge ut penger.
  • Reparatøren plikter å vurdere om feilen skyldes dårlig kvalitet, eller om du har brukt maskinen feil.
Du skal derfor ha krav på kostnadsfri reparasjon når:
  • passive komponenter går fløyten.
  • elektroniske komponenter svikter, for eksempel programverk og display.
  • nivåbrytere som regulerer vannmengden går i stykker.
  • ved kortslutning eller brudd i viklingen i motor.
Du må selv dekke feil som skyldes:
  • vanlig slitasje, unormal eller feil bruk.
Kilde: Forbrukerrapporten