Ikke betal faktura fra Easytel

Forbrukerombudet har fattet forbudsvedtak mot Easytel, eller Telecom Management.

Har du fått en regning fra dette selskapet for tjenester du ikke har bestilt? Ikke betal.

Forbrukerombudet skriver på sine nettsider at de har fattet vedtak som forbyr ikke bare TM - Telecom Management, men også daglig leder i selskapet, Jonny Svens­son, å registrere forbrukerne som kunder og å kreve betaling for telefoni- og bredbåndsleveranser der selskapet ikke har noen avtale med kundene om dette.

Dette er forbudt, ifølge Markedsføringslovens §2a.

Straffen for Easytel dersom de overtrer dette forbudet, er tvangsgebyr til både selskap (500.000 kroner) og daglig leder personlig på 200.000 kroner.

Hva skal du gjøre med regningen din?

Illustrasjonsfoto: Per Ervland Vis mer


Dersom du har fått urettmessige krav fra Easytel kan du gjerne rive regningen i to... men først må du protestere - skriftlig. Dette sikrer deg mot eventuell inkasso samt betalingsanmerkninger.

Husk å inkludere alle opplysninger på fakturaen som kan identifisere deg, som kidnummer, fakturanummer et cetera.

E-post regnes som skriftlig, men husk å ta sikkerhetskopier av e-posten, eller lagre den i sendt-mappen, slik at du har bevis dersom Easytel skulle velge å ta saken videre.

Forbrukerombudet anbefaler at du både sender eposten med klage til [email protected] samt en kopi til samarbeidspartneren PayEx til [email protected]

Purringer og innkassovarsler på krav du allerede har protestert på kan du se bort ifra, men Forbrukerombudet vil gjerne høre om det.

Har du gått på limpinnen?

Har du betalt for mye, eller betalt for en vare du faktisk ikke har bestilt, er Forbrukerombudets råd klart: Rett et skriftlig krav til selskapet om å få pengene tilbakebetalt.

På Easytels nettsider finner vi et par beklagelser over feilaktige fakturaer. Den siste meldingen lyder:

KORRIGERT FAKTURA 17.07.07
Easytel.no beklager tidligere feilsendt faktura som inneholdt ADSL 20/1Mb, vi vil at du ser bort i fra feilsendt faktura og betaler denne som er korrigert. (Har du betalt faktura med fakturadato 17.07.07 vil overskytende beløp bli trukket fra på neste faktura periode)
Vi beklager feilen fra vår side.

Med vennlig hilsen
Kundesenteret
Easytel

Det har ikke lyktes DinSide å komme i kontakt med Easytel. Linjen synes å være nede.