Ikke betal denne delen av mobilregningen

Har du blitt fakturert for SMSer fra Utelivsavisen? Klag.

«- Vi vil anbefale alle å følge ekstra nøye med på telefonregningen sin dersom de mottar SMS-reklamer som de tror er gratis.»


En rekke forbrukere har de siste ukene blitt feilaktig fakturert for SMSer fra Utelivsavisen, melder Forbrukerombudet.

Forbrukerombudets klagetopp

Ombudet har den siste tiden fått mange henvendelser fra forbrukere som reagerer på at de har mottatt SMS-reklame de ikke har bedt om fra Utelivsavisen. I tillegg har de blitt fakturert 3 kroner per SMS.

Bryter markedsføringsloven

Forbrukerombud Bjørn Eirik Thon. Arkivfoto: Per Ervland Foto: Per Ervland Vis mer


Ifølge Forbrukerombudet er Utelivsavisens SMS-reklame klart i strid med markedsføringsloven, som forbyr næringsdrivende å markedsføre seg via SMS overfor forbrukere som ikke har gitt samtykke til slik reklame.

- Jeg ser svært alvorlig på denne saken. Jeg reagerer kraftig på at selskapet har sendt ut SMS-reklame til personer uten samtykke på forhånd, og særlig på at de krever betaling uten at det er inngått en avtale mellom forbrukerne og selskapet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Dette klager vi på i Europa

Innrømmer feil

Forbrukeromobudet har bedt Utelivsavisen om å dokumentere at det finnes en avtale med forbrukerne som har klaget saken inn til Forbrukerombudet. Utelivsavisen hevder de har brukt lister fra samarbeidspartnere, men inrømmer å ikke ha kvalitetssjekket eller oppdatert disse listene.

Alle forbrukerne som har kontaktet Utelivsavisen har blitt slettet fra registeret og fått pengene tilbake. Dersom du også uvitende har blitt fakturert for denne tjenesten anbefaler vi at du tar kontakt med dem.

- Vi vil anbefale alle å følge ekstra nøye med på telefonregningen sin dersom de mottar SMS-reklamer som de tror er gratis. Det kan faktisk hende at det koster penger å motta disse meldingene, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Få penger når du ikke får jobben

Dette gjør du dersom det skjer deg:

Det siste året har forbrukerombudet mottatt en rekke klager på mobile innholdstjenester, spesielt i de tilfellene der forbrukeren må ta regningen.

Dersom du opplever å bli fakturert for mobile tjenester du ikke har bestilt, anbefaler Ida Otterstad, jurist i Forbrukerombudet at du tar direkte kontakt med dem som leverer tjenesten. Ifølge Otterstad pleier slike tvister stort sett å kunne bli løst direkte.

Det er viktig å være oppmerksom på at dette ikke nødvendigvis er nok.

- Flere har hatt problemer med å få hjelp hos mobiloperatørene, som jo sitter i midten, sier Otterstad til DinSide.no.

En ny forskrift om fellesfakturerte tjenester som trer i kraft første juli, skal imidlertid forhåpentligvis få bukt med dette.

- Her vil teleoperatørene få et større ansvar, sier Otterstad.

I tillegg vil det også åpnes for at slike klagesaker kan bli behandlet i brukerklagenemda.