Stemmer kontonummer og KID-nummer? Sjekk med mottakeren før du betaler store beløp. En ny type svindel har rammet flere nordmenn. Foto: Kim Jansson
Stemmer kontonummer og KID-nummer? Sjekk med mottakeren før du betaler store beløp. En ny type svindel har rammet flere nordmenn. Foto: Kim JanssonVis mer

– Ikke ansvarlig for fakturasvindel

Det har skjedd flere ganger, men bankene vil ikke ta ansvar for denne typen svindel.

– Banken kan ikke ta ansvaret for at noen bryter seg inn i postkassen til folk og endrer kontonummer på en faktura. Det sier Jan Digranes, direktør i bank- og kapitalmarkedsavdelingen i Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).

Det var i fjor vinter at vi skrev om Carl Andreas Carlsen (56), som mistet 98.238 kroner til svindler på denne måten. Intetanende om at noen hadde endret fakturaen underveis, betalte han en regning på nesten 100.000 til det han trodde var sin håndverker. Men pengene gikk rett til svindleren.

Etter at en lignende sak nå ble belyst i Forbrukerinspektørene på NRK1, ønsker FNO å minne om at bankene ikke tar ansvar for denne typen svindel.

Personene i dette tilfellet ble svindlet ved at uvedkommende hadde vært i deres private postkasse og byttet ut et firmas kontonummer med sitt eget.

Resultatet ble at 25.000 kroner gikk rett i kriminelles hender.

SE OGSÅ: Ikke send dette med posten

Ingen tar ansvar

Per i dag vil ikke bankene, som betrakter dette som innbrudd, ta ansvar for beløpet som kommer i gale hender, i slike tilfeller som dette. Det vil heller ikke forsikringsselskapene.

I Carl Andreas Carlsens tilfelle var det trolig et innbrudd i en av Postens røde postkasser som førte til svindelen, men heller ikke Posten tar ansvar for denne typen svindel.

Den eneste måten de fornærmede kan få tilbake pengene på, er hvis svindleren blir tatt og dømt. I så fall vil vedkommende få et krav mot seg, og dersom han/hun betaler dette kravet, kan pengene havne tilbake i de rette hender.

Kunne vært unngått

Forbrukerrådet har flere ganger påpekt at denne typen svindel kunne vært unngått hvis nettbanken hadde gitt et klart varsel om at det navnet forbrukeren anvendte da han betalte, ikke var registrert i systemet som den faktiske eieren av kontoen.

Og det er en teknisk løsning som kan vurderes av bransjen selv – uten at det kommer som et lovpålegg, mener Forbrukerrådet.

Med et slikt varsel ville brukeren blitt oppfordret til å dobbeltsjekke informasjonen eller kontakte den som har skrevet ut fakturaen for en avklaring.

Pass på posten din

Men frem til det kommer en lovendring eller noen tar økonomisk ansvar for denne typen svindel, bør du være ekstra oppmerksom på den nye formen for kriminalitet.

Regelen må være: Overfører du større beløp til nye/ukjente mottakere, så dobbeltsjekk alltid kontonummeret med mottakeren.

Det holder ikke at du har tastet riktig kontonummer hvis nummeret allerede er endret. Du må selv kontakte mottakeren og få en bekreftelse på at det er riktig.

Pass også på at ikke post blir liggende lenge og ubevoktet i postkassen din, og har du det ikke, så skaff deg en lås slik at det blir vanskeligere for uvedkommende å rote i din private postkasse.

Venter du på pass, bankkort, skatteopplysninger eller annen personsensitiv informasjon som vil bli sendt i posten, skal du også være oppmerksom.

Ubevoktede, ulåste postkasser langs landeveien er som å invitere svindlerne på middag. Foto: Colourbox.com Vis mer