- Jeg følte meg utrygg i mitt eget hus, forteller Ida. Flere og flere nordmenn blir utsatt for såkalte ID-tyverier. Foto: Colourbox/privat
- Jeg følte meg utrygg i mitt eget hus, forteller Ida. Flere og flere nordmenn blir utsatt for såkalte ID-tyverier. Foto: Colourbox/privatVis mer

Ida fikk stjålet post og identitet

Nå har hun blitt sperret for kredittvurderinger og kjøpt hengelås til postkassen.

Det begynte da Ida Jæger (29) hentet posten en dag i sommer. Hun hadde fått brev fra Telenor og Lindorff, en hentelapp fra postkontoret og en rekommandert sending fra Chess.

- Dette forstod jeg ikke noe av, så jeg ringte derfor Telenor hvor jeg fikk opplyst at det var bestilt et mobilt bredbånd i deres nettbutikk, i mitt navn og med mitt personnummer, forteller Ida.

Da skjønte Ida at hun hadde blitt offer for et såkalt ID-tyveri. Noen har brukt hennes personnummer til å bestille bredbånd fra Telenor.

- Som enke, alene med tre barn under seks år, følte jeg meg plutselig rimelig utrygg i eget hus, og jeg brukte kvelden på å sjekke at dører og vinduer var låst, og på å lete på Internett rundt temaet ID-tyveri, forteller Ida.

Er du utsatt? Test her!

Stjålet fra postkassen

Etter hvert som Ida ringte rundt og fant flere opplysninger i saken, ble hun mer og mer sikker på at noen har skaffet seg personnummeret hennes ved å lete i postkassen.

- NAV sier de har sendt meg en møteinnkallelse som jeg ikke har fått, og NAV sender ut brev med personnummer. Jeg har tidligere bedt om å motta post og beskjeder fra NAV per e-post, men det regner de som usikkert, så i stedet legger de personnumrene rundt i postkasser som hvem som helst kan åpne.

Svindel med fødselsnummer blir stadig mer vanlig.

>>>Les mer om hvordan svindelen foregår

600 kroner og utallige timer

Ida har nå kjøpt seg en ny postkasse med hengelås. Hun har også brukt nærmere en full arbeidsuke på å undersøke, rydde opp og anmelde forholdet.

- Jeg ser av min forrige mobilregning at jeg har brukt rundt 600 kroner på å ringe rundt og ordne opp i dette. Ofte blir man stående i telefonkø før man får snakke med noen, sier Ida.

Hun har nå kontaktet kredittvurderingsselskapene og sperret seg selv for kredittvurderinger slik at det ikke lenger er mulig å inngå betalingsavtaler i hennes navn.

- Jeg har gjort det vanskelig for meg selv hvis jeg ønsker å kjøpe noe på kreditt, men det er prisen jeg må betale, sier Ida.

Bør du forsikre deg mot ID-tyveri?

Politiet: - Ikke kontakt oss

Ida er ikke videre imponert over politiets behandling av ID-tyveriet.

- Jeg har levert to anmeldelser, og i den siste bekreftelsen stod det at dersom jeg ikke hadde flere opplysninger i saken, trengte jeg ikke kontakte politiet igjen.

Ida har selv gjort mange undersøkelser som kan hjelpe politiet langt på vei med å finne riktig gjerningsmann. Hun sitter på både en mailadresse og to telefonnumre som kan være viktige spor og tror ikke det ville tatt lang tid å løse resten av mysteriet.

- Hvorfor finnes det ikke en sentral enhet med politimyndighet og datakompetanse som kan løse slike saker? spør Ida.

Vil fortsette å sende personnummer

Selv om et personnummer på avveie gjør det svært enkelt for uvedkommende å kjøpe varer og tjenester i nettbutikker, har ikke NAV planer om å endre praksisen med å sende ut personnummer i posten.

- NAVs praksis er innenfor de retningslinjer Datatilsynet anbefaler, og i tråd med andre etaters praksis der det er nødvendig med personnummer for å identifisere brukerne. Dette gjelder for eksempel også for likningspapirer, bankkort og pass, sier Lise Grøndahl Berg i NAV til DinSide.

Men Ida Jæger forstår ikke at det skal være nødvendig at fødselsnummer oppgis på møteinnkallelser.

- Jeg har spurt NAV om de kan sende meg e-post i stedet, men dette regner NAV som en usikker form for deling av informasjon, sier Ida.

Se også: ID-tyvene går på hjemmeadressen